De Webwinkel Vakdagen 2013 is als beurs een fysiek voorbeeld van een complex online web waarin jouw winkel één uit de massa is. “Zie mij” en “Kies mij” schreeuwen alle bedrijven op de vakbeurs.  Iets wat op het internet geluidlozer gebeurt, maar net zo’n gevecht en net zo massaal is.  Wat zorgt ervoor dat een (potentiële) klant naar mij toe komt en bij mij blijft? Een impressie van de Webwinkel Vakdagen, editie 2013.

Gigantisch informatiepaleis
De tocht naar de jaarbeurs begint vanaf Utrecht Centraal. Met de kudde over het zebrapad richting ingang oost van de beurs. Ballonnen, een massa mensen en banners aan het plafond heten je welkom in het gigantische informatiepaleis.

Nadat ik bijna de Nationale Onderwijstentoonstelling binnen liep arriveerde ik bij mijn bestemming, de Webwinkel Vakdagen. Volgens de website is het DE e-commerce vakbeurs in de Benelux.

Kuddegedrag in B2B marketing | impressie Webwinkel Vakdagen 2013 Heleen van Nues

Bloeddorstig
Na het scannen van je toegangsbewijs betreed je een hal vol met dorstlustige bedrijven die voor jou het antwoord op al je vragen willen zijn.  Een tasje, met als inhoud een flyer en een tijdschrift, wordt je aangereikt. De reclame begint meteen. Bij de koffie nog meer reclame: de tafeltjes worden overspoeld met nóg meer tijdschriften, flyers en brochures over talloze aspecten die belangrijk zijn bij een succesvolle webshop.

Who’s got the looks?
Muziek, banners, posters, koffie, slogans. Alle mogelijke lokkertjes worden op de beurs van stal gehaald en zakelijker en formeler ogende stands staan kriskras tussen hippere en informeler ogende aanbieders.  Zo word ik door de muziek naar de stand van SVEAWEBPAY.nl geleid. Een aanbieder in betaaloplossingen voor online betalingen. Elke stand heeft zo zijn eigen uitstraling: deze betaalprovider gaat zeker voor de hippe en jonge look. Bij een bar deelt men schaafijs uit en te midden van muren in warme en donkere tinten ontstaat er een waar club gevoel.  Buurman stond Qweery kiest met witte muren en oranje teksten voor een heel andere look.

Wat niet gevonden wordt, kan niet gekocht worden
Ook ‘the battle of the slogans’ sprong in het oog. Bijvoorbeeld “Wat niet gevonden wordt, kan niet gekocht worden”- Qweery.  Eruit springen is een must, net zoals dat op het internet voor elke webwinkel geldt. Maar na een wedstrijd hoogspringen in een veld vol medespringers is nu de uitdaging om er boven uit te blijven steken. Diegenen die jou hebben gespot moeten geïntrigeerd blijven. En zich uitgenodigd voelen om jouw product of service verder te ontdekken, te kiezen en terug te blijven komen.

e-Dromen
De Webwinkel Vakdagen belooft jou de meest winstgevende weg naar Rome (of moet ik zeggen jullie e-Dromen?) te wijzen. Een niet-kopieerbare boodschap als onderscheid om weg te blijven van de kudde is daarbij wel een vereiste. Een vereiste die verre van vanzelfsprekend is voor velen. Werk aan de Webwinkel dus!

Juist ook in B2B neemt de waarde van een slim ingericht online kanaal toe in het beter verleiden van prospects, klanten en partners. Meer weten hoe je in B2B online marketing ervoor zorgt dat prospects en klanten graag een volgende stap nemen in hun koopproces? Lees deze DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *