Calimeromarketing (boekreview)

Het aantal kleine ondernemingen en zelfstandigen groeit de laatste jaren flink. Karen Romme is van mening dat kleine bedrijven een andere wijze van marketing dienen te omarmen om het verschil te maken. ‘Calimeromarketing’ is een geuzennaam die onderstreept hoe een kleine onderneming zich op geheel eigen, persoonlijke wijze onderscheidt van grotere broers en zussen.

‘Calimeromarketing’ gaat daarbij specifiek in op 10 regels waarmee kleine ondernemers in dit digitale tijdperk hun voordeel kunnen doen. Het boek is praktisch, overzichtelijk en biedt wat mij betreft juist ook inzichten en suggesties voor grotere bedrijven die meer menselijk gezicht aan hun business willen geven.

Calimero marketing

Karen Romme trapt in ‘Calimeromarketing’ af met de marketingvoordelen van kleine bedrijven. Sneller, flexibeler, uitblinken in klantgerichtheid, betrokkenheid, specialistische kennis zijn inderdaad herkenbare aspecten in het kleinbedrijf. Om eraan toe te voegen dat Calimeromarketing ervoor zorgt dat ”klanten zelf willen dat uitgerekend jouw bedrijf hun behoeftes invult”. Wat mij betreft is die definitie niet voorbehouden aan kleine, Calimero-ondernemingen. Maar het domein van al die bedrijven die het failliet van disruption marketing en push marketing inzien en willen vervangen door een strategie die uitgaat van ‘pull’, word-of-mouth en inbound marketing.

De vijf basisprincipes van Calimeromarketing zijn dan ook wat mij betreft niet alleen voor sec bedoeld voor kleinere ondernemingen en ZZP’ers:

1. Stel je zelf vragen en durf te kiezen
  2. Doe de dingen die je doet beter en professioneler dan anderen
  3. Zet je zelf actief in als boegbeeld van je bedrijf
  4. Ontwikkel een marketingstrategie die dicht bij je zelf staat
  5. Ga voor relaties in plaats van klanten

Karen Romme omhelst met haar denken vooral de P van Persoonlijkheid (die van de ondernemer zelf) uit de marketingmix en voegt daaraan toe haar vijf B’s als randvoorwaarden voor een (h)echte klantrelate. Die B’s staan voor respectievelijk bereidheid (laat de klant blijken dat je hem belangrijk vindt), bekwaamheid tonen als expert aan zowel zoekers, nieuwe klanten als bestaande klanten, betrouwbaarheid, bereikbaarheid (waarbij het beter is om aan te geven wanneer je wel bereikbaar bent, ook al is dat zoals in het geval van de auteur op werkdagen na 10.00 uur) en persoonlijke betrokkenheid.

Romme heeft volkomen gelijk als ze stelt dat kleine(re) bedrijven er slim aan doen om in te zetten op Public Relations, Relatiemarketing, Guerillamarketing en Online / social media. Inderdaad bieden die instrumenten een betaalbaar, toegankelijk alternatief voor diverse andere ‘paid media’ als adverteren in massa media en grootschalige beurzen en events. Beschouw deze instrumenten alleen niet als het exclusief domein van Calimero en besef dat juist ook grote bedrijven als KLM, IBM, Old Spice, SaraLee en Intel steeds meer hun mediamix verschuiven naar online, social media en mobile.

Het boek telt zo’n 170 pagina’s en toegankelijk genoeg om in enkele uren te lezen. De structuur is helder en is opgebouwd naar de 10 belangrijkste spelregels in het digitale tijdperk. Spelregels 1 en 2 hebben tot doel je marketingstrategie te bepalen en daarbij voor goede ondersteunende middelen te kiezen. Spelregels 3, 4 en 5 vergroten je naamsbekendheid en helpen je als ondernemer het juiste imago te vestigen. Spelregels 6, 7 en 8 gaan over de drie doelgroepen die jou als ondernemer omzet dienen op te leveren. Spelregels 9 en 10 ronden het boek af met twee randvoorwaarden voor blijvend succes: de zichtbare trots van de Calimero ondernemer en het periodiek “evalueren om te floreren”. De spelregels zijn daarmee even evident als helder:

1. Stel vragen en durf te kiezen
  2. Zorg voor goede ondersteunende middelen
  3. Bouw continu aan je zakelijke netwerk
  4. Ga actief je boodschap verkondigen
  5. Gebruik de media voor je bedrijf
  6. Leid actieve zoekers naar je bedrijf
  7. Geef bestaande klanten voorrang
  8. Werf nieuwe klanten op persoonlijke wijze
  9. Wees trots op je status van kleine ondernemer
  10. Plan, balanceer, evalueer en floreer

De website van een Calimero onderneming is het centraal vertrek- en aankomstpunt van Calimeromarketing. Romme voegt aan de klassieke wetten uit de marketing discipline een aantal belangrijke vragen en inzichten uit het digitale tijdperk toe. “We leven niet meer in het internet tijdperk, maar in het zoekmachine tijdperk”, is daarvan een voorbeeld. Of: “niks delen is geen optie”. Hiermee accentueert Karen Romme dat in dit tijdperk van transparantie het essentieel is om niet alleen je expertise te delen maar ook een stuk persoonlijkheid. Die combinatie maakt dat je eigen onderneming met jouw persoonlijkheid tot een spreekwoordelijke vuurtoren maakt die opvalt, en klanten naar jouw (veilige) haven doet voeren. De cover van Calimeromarketing sluit qua kleurstelling daarop overigens perfect aan.

Calimeromarketing bevat diverse praktische tips om ondermeer effectief je bereik en bekendheid te vergroten en gericht en effectief te netwerken. Gelukkig blijven juist ook niet-digitale suggesties daarbij niet onvermeld. Calimeromarketing benadrukt daarmee ‘the best of both worlds’ zoals blijkt uit de voorbeelden over netwerkmogelijkheden in de fysieke (offline) wereld of autoreclame (met bijpassend rijgedrag). De uitgebreide voorbeelden voor het gebruik van social media verraden Romme’s persoonlijke voorkeur voor LinkedIn en Twitter. De kansen met video, Facebook en blogging krijgen een stuk minder aandacht in Calimeromarketing. Hoewel de ondertitel de verwachting wekt dat de inhoud vooral gaat over de marketingstrategie en ‘filosofie’ voor kleine ondernemers, ontpopt het boek zich eigenlijk meer als ‘handboek soldaat’ voor de Calimero ondernemer. Daar is niks mis mee, maar is wel goed om te weten vooraf.

Hoewel erg toegankelijk en prettig leesbaar voegt Calimeromarketing relatief weinig nieuws toe voor de ervaren (online) marketeer of communicatie manager. Romme beaamt dit ook: per email liet de schrijfster me eerder weten boeken te schrijven “voor kleine ondernemers die overal iets vanaf moeten weten.” Voor hen is dit boek een prima gids om praktisch, gestructureerd en creatief het verschil als (kleine) ondernemer te maken.

Zelf als Calimero 2.0 ondernemer aan de slag?

Van welk boek wil je eerst een recensie lezen voor het aan te schaffen? Graag je suggesties o.v.v. “boek recensie”.

Recensie door Paul Hassels Mönning, DutchmarQ.