Philips Light World Tour: bouwen aan de lighting community
Philips Lighting bouwt succesvol aan de community in licht (‘lighting’) door gebruik te maken van de kracht van sociale media in B2B. In 2011 kreeg DutchmarQ opdracht om het programma management uit te voeren in opdracht van Philips Lighting’s global marketing communications. Hieronder het verhaal in het kort.Achtergrond: verbeteren van Net Promoter Score
De NPS of Net Promoter Score is een centraal meetpunt voor Philips Lighting in het vaststellen door de tijd heen van de merkperceptie en fanbasis bij klanten en beïnvloeders. Licht ontwerpers en architecten vormen een belangrijke, wereldwijde groep belanghebbenden voor Philips Lighting. Philips Lighting nam hun NPS als vertrekpunt voor het verder verbeteren van de manier waarop deze doelgroep Philips als bedrijf en als merk waarnemen. In plaats van voorheen vooral de nadruk te leggen op de eigen omvang en technische content, startte Philips Lighting een reis om meer toegankelijk, sociaal en open te worden.
Innovations in Light: 40.000+ leden (en nog steeds groeiend!)
Innovations in Light werd opgericht als platform om leden te verzamelen rond prikkelende en relevant content in de wereld van licht. Deze groep – een van de meest succesvolle op groepen op LinkedIn – brengt meer dan 40.000 leden in verlichting van over de hele wereld samen op een breed spectrum van onderwerpen in verlichting en licht ontwerp. Philips Lighting heeft daarbij een open beleid gehanteerd die deelname toejuicht van allerlei lighting professionals, ongeacht hun werkgever: lichtontwerpers werkzaam bij de concurrent zijn dus ook welkom. Dit heeft geleid tot een bruisende community van concullega’s in lighting die openstaat voor heel diverse onderwerpen en voor zowel junior als meer senior nieuwe leden.
De licht community gemobiliseerd in competitie
Gedurende de lente van 2011 werd de basis gelegd voor de Light World Tour. Dit initiatief was ontworpen om visuele inspiratie te delen in de professionele lighting design community. Individuele professionals die werken aan of werden geraakt door licht ontwerp werden uitgenodigd om een reis om de wereld van drie maanden te winnen. Een reis met de meest inspirerende en innovatieve licht bestemmingen op aarde. De winnaar (winnares eigenlijk: de Portugese Paula Rainha) werd gestimuleerd om de reis te delen met de lighting community via dagelijkse blogposts, het uploaden van foto’s en video’s en tweets, wat resulteerde in verdere groei van het aantal volgers vanuit de wereld van licht ontwerp professionals en fans.
Light World Tour: sociale stemmen
Deelname aan de Light World Tour startte door het uploaden van voorbeelden die de kandidaat het meest inspireerde: van natuurwonderen tot professionele lichtinstallaties en events zoals de Guangzhou tower of het Light in Winter festival in Australie. De diverse sociale functies van de Light World Tour website ondersteunden daarbij de kandidaten om zoveel mogelijk sociale support te mobiliseren voor hun aanmelding. Bezoekers aan de website en vrienden en supporters van de kandidaten werden uitgenodigd om te stemmen op hun favoriet via Twitter, Facebook en LinkedIn wat resulteerde in een lijst van tien finalisten.
Supporters en iedereen met een passie voor licht konden eveneens via de site hun favoriete bestemmingen en lighting sites aanbevelen als onderdeel van het reisschema van de uiteindelijke winnaar. Door het uploaden van foto’s en video’s van hun favoriete lighting sites werd zo een permanent, gedeeld online ‘schetsboek’ samen ontwikkeld van inspirerende perspectieven en ideeën voor de wereldwijde community van licht professionals.
Programma Management
Het programma management bestond uit de coördinatie van de IT, Content en Communicatie / Deployment streams en werd uitgevoerd door DutchmarQ’s Paul Hassels Mönning, rapporterend aan Philips Lighting global marcom director Emmie Steeghs. De ontwikkeling van de IT oplossing werd uitbesteed aan een 3e partij na een zorgvuldige leveranciers-selectie. De online management rapportage werd uitgevoerd op basis van Adobe Omniture, als Philips standard.
Reis-van-je-leven
De winnaar mocht op de reis van haar leven om de meest inspirerende en opvallende plaatsen, installaties en events te bezoeken op het gebied van licht en verlichting. De verkozen reiziger kreeg bovendien de kans om in het veld diverse interviews af te nemen van leidende designers, architecten, technologie experts en artiesten.
Eerste resultaten
De Light World Tour resulteerde niet alleen in een vergrote betrokkenheid en dialoog in de LinkedIn Innovations in Light group, ook elders groeide de community. Vele duizenden stemmen werden uitgebracht via sociale media op de belangrijkste kandidaten, vele tienduizenden page views op de microsite van Light World Tour leidde tot een vergrote naamsbekendheid van de Philips Lighting community en het merk. Toekomstige rapportages over de Net Promoter Score dienen te bevestigen dat dit ook geconverteerd werd in een (blijvend) hogere voorkeur voor Philips Lighting.
Meer weten?
Meer weten hoe sociale communities kunnen bijdragen aan jullie marktbereik en imago bij klanten of beïnvloeders en hoe dat op zijn beurt kan leiden tot meer relevante leads? Neem contact op met DutchmarQ voor meer informatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!