10 eenvoudige tips voor een goed LinkedIn profiel in sales

Een aantrekkelijk profiel op LinkedIn werkt als een professionele magneet. Zo spreek je jouw doelgroep van klanten, prospects en anderen optimaal aan. Dat geldt voor salesprofessionals zoals accountmanagers en commercieel directeuren.

Maar ook voor andere professionals die expertise en kennis ‘verkopen’. Denk aan management consultants, trainers, belastingadviseurs, accountants, IT architecten en andere kenniswerkers die regelmatig klanten in B2B verder helpen.

Voel je je op sociale media nu een digitaal muurbloempje en wil je een social media magnet worden? Dan zijn deze 10 tips voor jou.

Twijfel je nog over de toegevoegde van LinkedIn: In B2B is LinkedIn als zakelijk, social media platform niet meer weg te denken. Het aantal leden groeit wereldwijd en in de Benelux nog steeds hard. Een goed profiel op LinkedIn en andere sociale media vormt dus een onmisbare basis om Social Selling voor jou te laten werken (in plaats van andersom).

Is je profiel nodig toe aan een opfrisbeurt? Of wil je een snelle start maken met Social Selling met een optimaal LinkedIn profiel? Benut dan deze 10 eenvoudige tips voor een slim en goed LinkedIn profiel. 

Heb je al een magnetisch profiel en wil je supersnel meer stappen maken in sociale media, kijk dan eens naar deze tip.

goed LinkedIn profiel

 

1. Een professionele foto: je goede, eerste indruk als verkoper of ondernemer

LinkedIn is een zakelijk platform. Kies daarom als profielfoto een professionele foto. Let erop dat je een foto gebruikt waarbij je in de camera kijkt. Op een goede profielfoto sta je herkenbaar en ontspannen in beeld. Op die manier maak je een goede en professionele eerste indruk.

Gebruik je vakantiekiekjes of foto met partner of kinderen dus niet voor LinkedIn. Foto’s van jezelf in actie tijdens het bedrijven van een van je hobbies – hoe belangrijk die natuurfotografie, hobbytreinen of tenniscompetitie voor jou ook zijn – kun je beter op instagram of facebook delen. Of gewoon ouderwets in het fotoboek.

 

LinkedIn profielfoto

Minder geschikt als LinkedIn profielfoto

Professionele LinkedIn foto

 

 

2. Een pakkende headline: welke waarde lever jij?

Naast de profielfoto is je headline het eerste wat bezoekers van je LinkedIn profiel zien. Die headline is zichtbaar bij alles wat je op LinkedIn doet. Standaard kun je je huidige functie opnemen.

Houd het kort: je hebt 120 karakters voor je persoonlijke titel op LinkedIn.

Met relevante zoekwoorden maak je je profiel nog scherper. Als je headline aangeeft wat jij oplevert voor jouw klanten of collega’s dan maak je je profiel nog beter. Je verandert dan je profiel van ‘ik doe dit en dat’ naar ‘ik produceer zus en zo’.

Heb je een vraag voor jouw netwerk of andere, nieuwe connecties? Neem die vraag dan zo specifiek mogelijk op in je headline. Zet dus niet ‘beschikbaar voor werk’, maar ‘Wie helpt me aan een uitdagende accountmanagement rol in de Franse markt?’.

 

Headline LinkedIn

 

In deze headline is niet duidelijk waar zijn toegevoegde waarde zit of waarvan hij zelf echt blij wordt (naam weggelaten ivm privacy).

 

Deze persoonlijke titel geeft niet alleen Marc’s rol weer,
maar ook waar zijn bedrijf – Usabilla – voor staat.

 

3. Maak je samenvatting onweerstaanbaar aantrekkelijk

Een LinkedIn samenvatting helpt je jezelf kort te introduceren. Na een scan van je profielfoto en headline is dat het eerste wat mensen in je LinkedIn profiel tegenkomen. Omschrijf allereerst je huidige rol als professional. Geef daarbij kort aan voor bijvoorbeeld welke klanten je werkt en welke resultaten je hebt behaald.

Schrijf daarna iets over je loopbaan. Hoe ben je gekomen waar je nu zit en wat drijft je? Door het opnemen van enkele relevante keywords zorg je ervoor dat jouw profiel beter vindbaar wordt. Dat geldt uiteraard vooral voor die trefwoorden die een niche vertegenwoordigen. Denk daarbij aan kennis van een bepaalde SAP module of diepgaande expertise in een bepaalde branche. Meer generieke termen als coaching, management of projectmanagement zijn minder goede voorbeelden.

Standaard zijn hiervoor 2000 karakters zichtbaar. Maak het begin van je samenvatting spannend: slechts zo’n 200-230 zijn direct zichtbaar. Op mobiele apparaten zoals smartphone of tablet zijn dat slechts 60 karakters.

Zie je samenvatting als een persoonlijke versie van de elevator pitch. Hier vind je voorbeelden hoe je komt tot een super succesvolle pitch.

Tip: zie je samenvatting als jouw elevator pitch en spreek die hardop voor jezelf uit. Word jij opgewonden van je LinkedIn samenvatting?

 

LinkedIn samenvatting

 

 

4. Neem je werkervaring op

Geef aan waar je nu werkt en vermeld ook je vorige jobs en werkgevers. Zo zie je je loopbaan in anti-chronologische volgorde: je huidige rol bovenaan, en dan terug in de tijd. LinkedIn sorteert je curriculum vitae automatisch in de tijd. orde.

Je kunt volstaan met alleen het vermelden van je functietitel per werkervaring. Iets meer ‘body’ krijgt je LinkedIn profiel door ook je belangrijkste werkzaamheden en resultaten op te nemen.

Met enige werkervaring heb je waarschijnlijk gewerkt in meer dan één functie. Neem die verschillende functies dan ook op. Overdrijf het tegelijkertijd niet. Sommige projectmanagers nemen elk apart project bij één werkgever op als verschillende werkervaringen. Soms hebben die projecten maar enkele weken of maanden geduurd.

De meeste bedrijven hebben een LinkedIn company page opgenomen. Dit is een omschrijving van de werkzaamheden van een organisatie, het aantal medewerkers, de branche enzovoort. Ook het bedrijfslogo is daaraan gekoppeld.

Zorg ervoor dat je bij elke werkervaring verwijst naar de juiste company page. Als het logo van je huidige of eerdere werkgever grijs blijft dan heb je waarschijnlijk een fout hierbij gemaakt. Het alternatief is dat dat bedrijf ‘nog niet bestaat’ op LinkedIn.

Nog een tip: zorg ervoor dat je belangrijkste, huidige rol bovenaan staat. Een nieuwe nevenactiviteit die je recent bent wordt standaard bovenaan je werkervaring geplaatst.

Dit wekt voor de snelle bezoeker misschien ten onrechte de indruk dat je weg bent bij je huidige werkgever. Sla daarom je belangrijkste functie, core business altijd op nadat je zo’n nieuwe rol hebt toegevoegd aan je profiel, als dit mogelijk is.

 

 

Tip: maak je LinkedIn profiel visueel aantrekkelijk door relevante foto’s, presentaties, websites of video’s op te nemen. Dat kan ook per werkervaring.

 

LinkedIn profiel Harold Verhagen

 

5. Welke opleidingen heb jij afgerond?

Ook al liggen je examens al enige tijd achter je, opleidingen zijn belangrijk voor een goed LinkedIn profiel. Geef aan welke opleiding je hebt afgerond en neem daarbij ook andere trainingen en cursussen. Zo laat je zien dat jij je eigen professionele ontwikkeling serieus neemt.

Tip: opleidingen van gerenommeerde instituten geven je profiel meer autoriteit. Een opleiding bij Harvard (ook al is het een online training geweest) spreekt nu eenmaal meer aan dan een huis-tuin-en-keuken opleiding van de LOI.

 

6. Wat zeggen anderen over jou: aanbevelingen als ‘social credits’

Wat case studies voor bedrijven zijn, doen aanbevelingen voor professionals. Ze geven jouw meerwaarde objectief weer en zijn daarom super waardevol voor anderen. Deze case studies zijn ook voor jouzelf uiteraard belangrijk.

Tevreden opdrachtgevers of enthousiaste collega’s zijn meestal graag bereid om een aanbeveling (endorsement) te schrijven. Bij opdrachtgevers is de timing nog belangrijker bij het stellen van je vraag om een endorsement. Na een succesvolle oplevering of een gehaalde deadline is de kans een stuk groter dat dit lukt.

Het is een goed idee om bij je verzoek ook specifiek te zijn waarover je graag feedback zou willen ontvangen. Dit stelt je in staat om bepaalde speerpunten in je profiel extra in het zonnetje te laten zetten.

Aanbevelingen helpen ook om jouw profiel nog vollediger te maken. Hierdoor stijgt de kans dat jouw profiel ook daadwerkelijk wordt gevonden.

LinkedIn profiel endorsement

 

 

7. Maak je URL persoonlijk en deelbaar

Standaard maakt LinkedIn een URL aan op basis van cijfers. Op zich werkt die URL prima en kun je deze technisch ook delen via copy paste onderin bijvoorbeeld je email footer.

Echt persoonlijk wordt die URL als je je eigen naam erin opneemt. Zo wordt de URL van je LinkedIn profiel echt herkenbaar en persoonlijk.

Dat helpt om je profiel te delen op bijvoorbeeld je visitekaartje, een blogpost of presentatie. Ook word je beter gevonden op LinkedIn en ook Google zal je eerder laten zien in de zoekresultaten.

De link pas je makkelijk aan. Ga naar je profiel, en klik in de rechterkolom daarvan op ‘Openbare profiel en URL bewerken’.

 

LinkedIn profiel URL

 

8. Relevante updates (zeker de laatste vier!)

Door het delen van nieuws, inzichten of het opstarten van een discussie op LinkedIn bouw je aan je zichtbaarheid. En als het goed is ook aan je toegevoegde waarde.

De laatste updates zijn zichtbaar op je profiel. Zorg er dan ook voor dat jouw updates eruit springen. Vertel iets waar anderen hun voordeel mee kunnen doen. Of deel een gaaf rapport of video. Vergeet daarbij niet dat LinkedIn een zakelijk platform is. Een leuke serie foto’s op Instagram over een stedentripje, auto’s of een lekker gerecht hoort daar (of op facebook), niet op LinkedIn.

 

9. Vaardigheden: een magnetisch sales profiel afgerond

Door het opnemen van je belangrijkste vaardigheden bouw je verder aan je LinkedIn profiel. Dit geeft je connecties ook de mogelijkheid om je vaardigheden te bevestigen. Zo bouw je aan een duidelijk profiel op: waarvoor moet men bij jou zijn?

Houd de lijst met vaardigheden overzichtelijk. Kies je belangrijkste vaardigheden of USPs/ Unique Selling Points. Heb je eerdere vaardigheden niet meer onderhouden of zijn die voor je huidige rol niet meer relevant? Verwijder ze dan van je LinkedIn profiel.

Zie hieronder het voorbeeld van Maurits Groen, oprichter van WakaWaka. Heel veel vaardigheden, ze zijn niet allemaal even relevant om te vermelden, toch?

 

 

10. Puntjes op de i van je LinkedIn profiel

Onderin je LinkedIn profiel kun je aanvullende prestaties opnemen. Denk daarbij aan je talenkennis of een bepaalde prijs of erkenning die je hebt gewonnen. Ook patenten of een lidmaatschap van een gerenommeerde (branche- of kennis)organisatie zijn voorbeelden van extra’s op je LinkedIn profiel.

 

 

Heb je de smaak te pakken en wil je ook de visual bovenin je LinkedIn profiel beter benutten? Neem dan een afbeelding op van je werkomgeving of de branche waarvoor je werkt. Ook een cover met het logo van je bedrijf of werkgever past daar prima in.

Wil je een huidig project of iets anders van meerwaarde voor je netwerk extra onder de aandacht brengen? Neem dan dat project, het onderzoek waarvoor je extra deelnemers zoekt of die whitepaper waarmee je jouw klanten of prospects verder helpt op in die cover visual. Zie het voorbeeld hierboven met tips over zakelijk bloggen.

Wil je met een beter LinkedIn profiel meer commercieel succes behalen in Social Selling? Benut dan dit gratis e-book met tips hoe je sociale media in B2B het slimst inzet om te komen tot betere leads & meer sales.

 

social selling b2b