Net Marketing Score: wat zijn de sterkten & zwakten van jullie Marketingteam?

De Net Marketing Score is nog een vrij onbekende parameter binnen B2B marketing en commercie. Ten onrechte: de Net Marketing Score (NMS) biedt een krachtig inzicht in de belangrijkste sterkten en zwakten van marketing als bedrijfsdiscipline. En dat biedt op zijn beurt een prima vertrekpunt voor investeringsbeslissingen in skills, competenties. En voor besluiten over wat zelf te doen cq wat uit te besteden: de make or buy-vraag dus.

Net Marketing Score: in basis vergelijkbaar met NPS
In de basis lijkt de Net Marketing Score (NMS) ietwat op de Net Promoter Score (NPS). De NPS geldt voor marketeers, commercieel managers en marktonderzoekers steeds vaker als de lakmoesproef voor echte klanttevredenheid. De NPS maakt onderscheid tussen zogenaamde promoters, detractors en passives. Daarbij wordt bedoeld in hoeverre klanten onverschillig (passives), ontevreden (detractors) of enthousiast (promoters) zijn.

Ook bij de Net Marketing Score (NMS) wordt een dergelijke driedeling gehanteerd. Hierbij bepaalt het onderscheid tussen assets, escalators respectievelijk neutrals welke aspecten sterk (assets), zwak (escalators) of gemiddeld (neutral) zijn.

Scoren van de NMS: liefst samen door marketing, sales en service
Op een tiental aspecten (sections) vindt een score plaats. Deze tien aspecten zijn ieder op hun beurt weer verdeeld in een aantal onderdelen. Dit biedt op zich al een veel beter zicht op de voor de marketing discipline relevante onderdelen anno nu. Het invullen van de Net Marketing Score door meerdere collega’s vanuit de marketing afdeling maar zeker ook door interne klanten waaronder business development, sales en service is daarom vaak basis voor niet alleen een goede interne discussie maar ook voor nieuwe inzichten.

Tien onderdelen
De tien zogenaamde sections van de Net Marketing Score zijn respectievelijk:
1) Business Cores
2) Audiences
3) Marketing Performance
4) Marketing Cores
5) Lead Sources
6) Marketing Team Strength
7) Marketing Technology Utilization
8) Social Media Marketing
9) Content Marketing
10) Public Relations

Benieuwd naar jullie eigen Net Marketing Score? Bekijk voor een eerste indruk de presentatie op Slideshare hieronder.

Of download de Net Marketing Score whitepaper met een overzicht van alle 10 secties en bijbehorende aspecten als basis voor een eerste peiling van jullie NMS door marketing en sales.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *