Marketeers staan in alle sectoren voor de uitdaging en kans om een massieve VRAAGSHIFT op gang te brengen naar meer sustainable produkten en oplossingen. Dat kan bijdragen tot een vermindering aan CO2 uitstoot van 40% tot 70% (!). Van de supply kant hoeven we voorlopig niet veel te verwachten: de vraag naar fossiele brandstoffen groeit voorlopig.

De uitdaging daarbij: de geloofwaardigheid van bedrijven is bedroevend laag: slechte 9,7% van alle uitingen wordt geloofd. Multinationals bungelen onderaan qua score op geloofwaardigheid: slechts 14% wordt als geloofwaardig gezien. In het MKB is dat met 18% niet veel hoger, en zelfs groene spelers scoren slechts 22%. Deze vertrouwenscrisis wordt niet bepaald geholpen door fake news en het steeds lastiger onderscheid tussen echt en nep. De vraag is daarom: hoe ontwikkel je veel meer geloofwaardige campagnes en zorg je voor gezonde business groei?

Taal is een belangrijke factor. Geloofwaardigheid komt voort uit een andere taal waarbij – zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Gent – 5 factoren van doorslaggevend belang zijn. Dit zijn de drivers achter geloofwaardige ‘klimaatvriendelijke reclame’ (climate friendly advertising). Deze 5 factoren bepalen het verschil:

  1. Honesty,
  2. Commitment,
  3. Urgency,
  4. Shared Value
  5. Clarity through details

Wim Vermeulen schreef het boek Speak up now! en won daarmee de aanmoedingsprijs tijdens de verkiezing van de PIM Marketingliteratuurprijs. om met de juiste sense of urgency en optimisme van de klimaatcrisis chocola en werk te maken. Wil je zelf als marketeer aan de slag om te komen tot veel geloofwaardiger, groene campagnes? Lees dan het boek Speak up now! en pas de inzichten daaruit vandaag nog toe.

Ter inspiratie vind je hieronder het volledige gesprek met de auteur, Wim Vermeulen.

 

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *