Het aantal tools voor social media is fors en blijft toenemen. Hierbij vind je een selectie van 7 tools die er uitspringen.
Deze tools en oplossingen zou je de komende tijd eens moeten bekijken. Sommige oplossingen bestaan al enige tijd, andere zijn pas net op de markt verschenen.
Al deze oplossingen zijn de moeite waard om uit te proberen als onderdeel van je sales & marketing toolkit. Ik ga er daarbij vanuit dat social monitoring onderdeel is van je marketing & sales strategie. Als dat nog niet ’t geval is, dan wordt het tijd dat je hier aandacht voor maakt.
Hier gaan we dan.
Awario
Awario maakt een overzicht van vermeldingen (‘mentions’) van je keywords op basis van een groot aantal bronnen (en het aantal bronnen neemt verder toe).
Het monitort alle grote social media platforms, Reddit en diverse andere forums, nieuwssites en blogs en het web.
Het werkt real-time: als jouw keyword wordt genoemd, dan verschijnt deze onmiddellijk in je feed met mentions. Vanuit je dashboard kun je al deze mentions beheren en op individuele mentions reageren. Alle reviews, klachten, vragen en comments kun je zo snel als dat je wilt pvolgen.
Awario ondersteunt ook een flinke portie analyse. Het analyseert de toename van het aantal mentions, hun bereik (Reach), het sentiment (een percentage positieve, negatieve en neutrale mentions), locaties, talen en bronnen.
Ook zijn rapporten beschikbaar over mentions’ statistieken, net als een vergelijking van analytics met de concurrentie, en inzicht in de belangrijkste influencers in je branche.
Een top feature van Awario is Awario Leads – een recente uitbreiding om hot leads online te vinden. Met verrassend goede resultaten.
Mention
Mention is een van de oudste en meest beproefde social media monitoring tools. Het Franse bedrijf heeft de kans gepakt om te komen tot een echt volwassen oplossing, en te ontdekken waar gebruikers echt behoefte aan hebben. Het levert daarbij erg goede resultaten.
Belangrijkste doelstelling van Mention is real-time zoeken: je krijgt de resultaten van de afgelopen 24 uur na het opzetten van een alert. Historische data zijn alleen op verzoek beschikbaar.
Mention is een prima keuze voor grotere bedrijven: het monitort alle grotere bronnen, en stelt je in staat om tags aan te brengen en mentions te groeperen. Ook is het mogelijk om eigen, maatwerk rapportages op te maken van en deze te exporteren naar PDF and CSV.
Er is zelfs een geautomatiseerde rapportage functie: hiermee ontvang je een periodieke update over wat er gebeurt met je alerts. De tool stelt je ook in staat om influencers in je branche te vinden, hun interesses in kaart te brengen, net als locaties en het aantal volgers. Kortom, het laat je een kickstart maken met influencer marketing.
Integratie vanuit Mention is voorzien voor Slack en Zapier wat marketing workflow soepel en eenvoudig maakt.
Prijs: vanaf $29/maand. Een gratis 14-day proefperiode is mogelijk.
Brand24
Brand24 is een solide social media monitoring tool voor het MKB (Vlaanderen: KMO).
Op de Poolse markt bestaat deze oplossing al enige tijd. De Engelstalige versie heeft pas recent het licht gezien. De oplossing helpt om Facebook, Twitter, Google+, Reddit, YouTube, Instagram en het internet te monitoren. Het slaat daarbij historische gegevens op tot 12 maanden.
Net als Awario and Mention, heeft Brand24 een filter op land en taal, biedt het statistieken in het aantal mentions en geeft de oplossing ook Influencer rapporten. Deze rapportages zijn echter niet white label. Bovendien is het exporteren van data alleen mogelijk in de Premium versie.
Brand24 biedt toegang tot 99 gebruikers, wat super is voor grotere social media marketing teams.
Bovendien ondersteunt Brand24 integratie met Slack en een mobiele app. Dit maakt social media monitoring tot een proces dat iedereen op elk gewenst moment van de dag kan doen.
Prijs: vanaf $49/maand. Brand24 kun je gratis 14-dagen op proef gebruiken.
Tweetdeck
TweetDeck is eigenlijk niet vergelijkbaar met de tools hierboven beschreven, omdat deze oplossing alleen Twitter monitort.
Dat is eigenlijk niet meer redelijk: het is een tool door Twitter voor Twitter. Bovendien stopt dit tool niet bij het monitoring: je kunt ook posts voor Twitter inplannen en een blik werpen op Twitter analytics.
In de basis is het een handig tool als Twitter je voorkeur in social media kanalen en als je dus vooral Twitter in de gaten wilt houden. Dat is in veel gevallen zinvol: de meeste social media crises zijn hier te volgen, en veel merken hebben een vorm van interactie met dit social media platform.
Prijs: Gratis, aanmelden kan met je Twitter account.
Keyhole
Keyhole combineert als tool een echt TweetDeck en een hypothetisch TweetDeck voor Instagram.
Keyhole doet social listening voor deze twee platforms en analyseert de gevonden mentions. Ook geautomatiseerd posten op Twitter en Instagram. Naast beide platforms monitort Keyhole ook blogs en nieuws sites.
Keyhole onderscheidt zich vooral met rapportages. Duidelijke, aanpasbare en te embedden rapporten geven ondermeer groei percentages, engagement metrics, historische data, social media influencers, en sentiment analyse weer. Bovendien krijg je toegang tot diverse presentatie vormen: grafieken, tabellen, kaarten enzovoort. Dat maakt het een heerlijk tool om mee te werken.
Prijs: vanaf $199/maand. Een proefperiode van 7 dagen is mogelijk.
Brandwatch
Brandwatch is een tool voor marketing afdelingen en social media marketing teams in grotere bedrijven. Het ondersteunt social listening door alle platforms, blogs, forums, en het web.
Vooral Brandwatch’ social media analytics en rapportage zijn sterk. Brandwatch verzamelt niet alleen eigen gegevens in social listening, maar ook data van Hootsuite, Buzzsumo en Google Analytics.
Hiermee krijg je demographische en psychographische gegevens over je doelgroep, hun locatie en talen, trending topics in je niche, robuste sentiment analyse en alle andere informatie die je nodig hebt om uitgebreid, digitaal markt onderzoek te doen.
Daarbij komen dashboards die te exporteren zijn in aanpasbare PowerPoint presentaties.
Prijs: start bij $500/maand. Er is geen gratis proefperiode beschikbaar, wel kun je een demo aanvragen.
Talkwalker
Talkwalker is nog een social media monitoring tool die vooral geschikt is voor agencies.
Het monitort ook de meer niche social media platforms, zoals Flickr, Pinterest, Foursquare, SoundCloud, Twitch en dergelijke naast vanzelfsprekend de meer gangbare sociale platforms zoals blogs, forums, nieuws sites, Twitter, Facebook, Instagram, en YouTube. Echt onderscheidend is Talkwalker’s functie om plaatjes te analyseren: denk bijvoorbeeld aan het vinden van allee foto’s met je logo).
Talkwalker integreert met Google Analytics en analyseert leeftijd, geslacht, beroep, locatie, talen. Het brengt daarmee belangrijke content thema’s in kaart en het sentiment van social mentions.
Net als Brandwatch, is Talkwalker bedoeld om grote hoeveelheden data te verwerken in plaats van individuele mentions. De belangrijkste functie van Brandwatch zit daarom in marktonderzoek en reputatie management.
Prijs: Freemium, betaalde abonnementen starten bij $700/maand. Je kunt hier gratis starten.
Conclusie
Hierbij heb je een selectie gezien van de beste social media monitoring tools voor elk soort budget en bedoeld voor diverse doelstellingen met social listening: van customer service tot lead generatie en uitgebreid marktonderzoek. Welk tool spreekt jou het meest aan?
Bron: Searchenginewatch
Top, kan mooi 1 van deze tools gaan gebruiken, ik ben benieuwd! 🙂