Vorige week publiceerde Social Listening bedrijf Sysomos een onderzoek waaruit ondermeer bleek dat ruim 2/3 van alle op Twitter geplaatste berichten (‘tweets’ dus) nooit wordt gelezen (0.0 dus in plaats van 2.0). Seth Godin verwees vandaag op deze voor Amerikanen palindroom-achtige datum ’10 20 2010’ in zijn blog naar Google’s econoom Hal Varian die claimt dat de gemiddelde persoon die online toegang heeft per dag een indrukwekkende 70 seconden (!) spendeert aan het opzoeken en consumeren van online nieuws. Waaraan de rest van de tijd online dan wel opgaat, beschreef geen van beide online-savvy heren.
Toch is sec consumeren aan het gros van de mensheid wel toevertrouwd. Zo haalt Michel Hoetmer ‘iemand’ aan in zijn kritische noot over sociale media als hij de 90-9-1 regel ten tonele voert. 90% van de mensen consumeert louter, 9% redigeert en voegt iets van waarde toe en slechts 1% produceert iets dat ‘eigen’ is.
Nu is ‘eigen’ open voor meerdere interpretaties. Je bent zelf ook immers niet van je ‘eigen’. Is het niet zo dat juist het echt iets nieuws produceren altijd in interactie met anderen gebeurt. En ging het daarbij oorspronkelijk ook niet om bij sociale media? Het twee- of multi-richtingsverkeer, de interactie zou voorop moeten staan. Of gaan sociale media de komende tijd gewoon een nieuwe invulling geven aan het aloude begrip ‘massamedia’?
Voorlopig houd ik het op echte, wederkerige dialoog. En laat ik de pijltjes in onderstaand mentaal framework gewoon beide kanten opwijzen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!