Dat in het huidige aanbod van social monitoring / listening tools het kaf nog van het koren gescheiden dient te worden bewijst dit onderzoek over Social Media Monitoring Tools van Interaction London Limited van juli 2010. De merknamen van de 10 hierin onderzochte, leidende social monitoring tools bleven hierin overigens anoniem. De instrumenten werden vooral beoordeeld op usability, functionaliteit, de mate van juist en volledig verzamelen van content en waarde.
Zoals uit onderstaande grafiek blijkt zijn er aanzienlijke verschillen op het gebied van het compleet inventariseren van ‘social buzz’. Deze verschillen blijken ondermeer voort te komen uit andere methoden voor dataverzameling, een verschillende geografische scope en een andere wijze van instellen van een spam filter.
Herkenbaar in jullie praktijk? Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en antwoord op het huidige, incomplete en deels ineffectieve aanbod aan wat je zou kunnen noemen ‘2.0 gehoorapparaten’ ofwel social media monitoring & luistertools. Mijn voorlopige conclusie is dat je blijkbaar nog niet ‘blind’ kunt vertrouwen op de kwaliteit van 1 social media monitoring tool. En dat je als 2.0 professional of bedrijf dat beter online wilt luisteren er goed aan doet een extra 2.0 gehoorapparaat te gebruiken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!