Aandacht krijgen en opvallen maken in B2B markten steeds meer plaats voor aandacht verdienen en de gunfactor. Volgens sommigen maakt de Attentie Economie zelfs plaats voor de Intentie Economie.
De klant komt daarmee daadwerkelijk (meer) aan de macht, en in de ‘driver’s seat’. Het belang neemt daarmee toe van het daadwerkelijk begrijpen van de diepere beweegredenen van de klant. De neuromarketing spreekt ook wel over het leren vinden van ‘de koopknop’.
Wordt het daarmee ook niet hoog tijd de rol van sales te herdefiniëren? Verkoop is immers steeds minder van toepassing. ‘Gekocht worden’ steeds meer. De portfolio, vaardigheden en houding van de salesdirecteur veranderen daarmee ook fundamenteel. Misschien zien we straks ook nieuwe functiebenamingen opduiken zoals Directeur Gunning, Hoofd Klantintentie of Directeur Koopadvies (andere suggesties hieronder welkom).
De sales directeur ‘1.0’ heeft misschien wel z’n langste tijd gehad. En moet zichzelf tenminste opnieuw uitvinden om geen bedreigde diersoort te worden.
Meer weten over hoe je online kanaal in te zetten als 24/7 koopadvies kanaal? Lees dan deze DutchmarQ ‘whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!