Verrassend vond ik het om de afgelopen dagen reclame te zien opduiken op nu.nl over en van HubSpot. Was HubSpot van zijn geloof gevallen of was hier iets anders aan de hand?
De oprichters van HubSpot, Dharmesh Shah en Brian Halligan, bedachten nog maar enkele jaren geleden de term ‘inbound marketing’. Klanten worden steeds meer allergisch voor ongevraagde reclame- en verkoopboodschappen en oriënteren zichzelf via sociale media, vakgenoten en het internet. Push sales werkt daarom niet meer. Gevonden worden op relevante informatie is het devies. In de vorm van blogs, antwoorden via sociale media, video’s en whitepapers. Een beter bereik onder de relevante doelgroep is het vertrekpunt voor het in gesprek raken en het – stap-voor-stap, in ruil voor relevante informatie – verkrijgen van meer informatie over de prospect of klant. Inbound in plaats van outbound dus.
HubSpot gelooft zelf in het motto ‘drinking your own champagne’: het bedrijf uit Boston (USA) en Dublin (Ierland) verspreidt via een groeiend team van inmiddels 30 content creatoren enorm veel relevante en waardevolle content. Goed voor een slordige 1 miljoen bezoekers per maand op hubspot.com en ruim 60.000 top-of-the-funnel leads. Indrukwekkend. Daar past toch geen (betaalde) reclame bij?
Outbound is met de opkomst van inbound marketing en sales niet voltooid verleden tijd. De optimale mix van inbound en outbound zorgt voor het beste bereik, de meest relevante leads en de beste groei in tevreden opdrachtgevers. Zeker waar een bedrijf relatief slecht vindbaar is op internet is een tijdelijke, gericht demand generatie campagne een prima keuze. Een adwords campagne zorgt niet alleen voor meer traffic en conversie maar vooral ook voor leergeld. Met welke content heeft onze doelgroep de grootste klik? Welke pagina’s converteren het beste? En welke zoekwoorden worden het beste gevonden? Dit vormt vervolgens waardevolle input voor het gericht verbeteren van de organische vindbaarheid. Via eigen content in de vorm van blogposts, video of presentaties.
De HubSpot reclamecampagne is dus een onderdeel van hun totale marketingcommunicatie mix. Ik beschik niet over de HubSpot dashboard van bijvoorbeeld februari. Maar durf er een erg goede fles champagne op in te zetten om hier de uitspraak te doen dat betaalde campagnes zoals adwords of de NU.nl reclame minder, misschien zelfs veel minder dan 25% uitmaakt van de totale middelen aan tijd en geld van de inbound marketing grondleggers.
Meer weten over marketingautomatisering en HubSpot in het bijzonder? Stel je belangrijkste vraag hier of bekijk de video over HubSpot’s all-in-one-marketing oplossing.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!