Morgen vindt de Jaarbijeenkomst van BouwKennis plaats, met als thema de stap van outbound naar inbound marketing in de bouw. Is inbound eigenlijk wel relevant in de bouwkolom?
Inbound B2B marketing is tot nu vooral populair en succesvol gebleken in branches als technologie, ICT, media, zorg, onderwijs en productie. Al die sectoren waarbij de klant geen ‘broodje van de bakker’ koopt maar betrokken is in een langer proces van oriëntatie, selectie, koop en gebruik. Waarom zou dat in de bouwkolom heel anders zijn? De noodzaak is immers levensgroot om in een overvolle markt met stagnerende bouwvolumes te komen tot het leveren van echte toegevoegde waarde. Niet alleen hier en nu, maar juist ook op langere termijn.
Zouden prospects en klanten in de bouwkolom ook niet 50% of meer van hun koopproces autonoom doorlopen voordat ze openstaan voor contact met jullie afdeling verkoop, een accountmanager of zelfs jullie commercieel directeur? Partijen in de bouwkolom zoeken immers ook via Google, Bing, sociale media en vakgenoten naar nieuwe antwoorden, inspiratie en oplossingen.
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
Benieuwd in welke mate het ‘Not-Invented-Here-syndrome’ morgen rondwaart in Orpheus te Apeldoorn. En welk tegengeluid er liefst al vanuit branchegenoten op het podium en vanuit de zaal te horen zijn. Van mij kunnen ze dat tegengeluid verwachten, zoveel is duidelijk. Ook al heb ik het grootste deel van mijn werkzame leven in de ICT en dienstverlening gewerkt, ook ik heb enig ‘bouwbloed’ door de aderen stromen. Ooit in 1993 begon ik na mijn universitaire studie bedrijfskunde namelijk als projectleider ISO/VCA bij wat toen nog de Hollandsche Beton Groep heette. Maar dat terzijde.
Hierbij deel ik graag een voorbeeld van HygroTemp, een bedrijf uit Almere dat actief is met oplossingen in bevochtiging en warmwaterbereiding in de zakelijke markt. Zij passen inbound vooral toe op bestaande, voor hen vaak nog onbekende afnemers. En wel als volgt.
Het slimmer, digitaal benutten van serviceprocessen kan van grote waarde zijn in de stap naar inbound commercie. Zo bevestigt HygroTemp als specialist in bevochtiging en warmwaterbereiding in kantoren, ziekenhuizen en bedrijfspanden een QR-code op een specifiek product voor bevochtiging. Voorheen vonden deze producten via de tussenhandel en aannemers hun weg naar voor HygroTemp vaak onbekende afnemers. De uitdaging voor HygroTemp was daarom om meer inzicht te krijgen waar hun producten werden gebruikt en hoe dat gebruik was. Het apparaat zelf houdt gegevens bij over gebruik en productie. Als bij onderhoud een nadere storingsanalyse wenselijk is kan de monteur via de QR code realtime informatie opvragen over zowel de originele data als de originele onderdelen. Zo verkrijgt hij ter plekke een advies over welke onderdelen mogelijk aan vervanging toe zijn. Het toepassen van QR-codes stelt de monteur zo in staat om de juiste contact-, en productinformatie snel online te vinden. En biedt tegelijkertijd HygroTemp een prima kans op een hernieuwd contactmoment met de klant en het tijdig leveren van een vervangend product. Dit is een praktisch voorbeeld hoe b2b sales juist ook vanuit digitale aftersales service invulling kan krijgen.
Hopelijk brengt deze HygroTemp case de inbound sceptici en andere disbelievers een gezonde dosis positieve inspiratie. En helpt dit voorbeeld bij een constructieve discussie morgen – onder de ongetwijfeld enthousiaste begeleiding van Humerto Tan – tijdens de Jaarbijeenkomst van BouwKennis te Apeldoorn.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!