Een mooie website is niet per definitie ook effectief. Een website moet antwoorden bieden, nuttig zijn. En moet bezoekers vooral ook verleiden tot doorklikken, tot actie. Calls to action zijn daarbij onmisbaar. En een discipline op zich.
Call to action: laagdrempelige banaan
Die actie is in B2B meestal een kleine, risicoloze stap. Een inschrijving op een newsletter, het downloaden van een whitepaper, het deelnemen aan een online enquete. Of het delen van een blogpost op social danwel de registratie aan een webinar. Stuk voor stuk voorbeelden van zogenaamde calls to action, knoppen op de eigen website of elders die leiden naar een landingspagina. Met daarop meer informatie over een risicoloos aanbod. Internet goeroe en auteur Seth Godin noemt deze calls to action ook wel ‘de banaan’ op een website. Deze dient duidelijk te zijn, opvallend en te verleiden om op door te klikken. En vooral laagdrempelig: de ‘what’s in it for me-factor’ moet hoog zijn, het veronderstelde risico laag of afwezig.
Welke CTA converteert het beste?
Over het gebruik van de meest effectieve calls to action in B2B is nog veel meer te vertellen. Over hun vorm, beste kleur, ideale positie en dergelijke. Hierbij geldt uiteraard dat de keuze niet zozeer vanuit de onderbuik maar op basis van harde inzichten te worden bepaald. Marketing automatisering oplossingen zoals HubSpot, Eloqua en Marketo geven inzicht in welke CTAs/ calls to action het beste converteren in leads. De onderstaande infographic biedt een aantal inzichten in het succesvol toepassen van calls to action, om ook in business-to-business te benutten.
Hierbij een tekstuele voorbeeld van een call to action:
Wil je verder kijken dan die oranje button? En een objectief beeld krijgen hoe jullie website op dit moment in staat is om – in jullie B2B segment – als een magneet relevante prospects en klanten aan te trekken?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!