Recent had ik het privilege tot een ontmoeting en interview met Stéphane Hamel, een van ’s werelds grootste thoughtleaders in digital analytics. Hij is niet alleen een van de eerste professionals om de DAA Certified Web Analyst titel te ontvangen, ook werd hij door de Digital Analytics Association erkend als “Most Influential Industry Contributor”.
Met Stéphane Hamel sprak ik tijdens #DMD16, Digital Maturity Day 2016, georganiseerd door Lumix op de High Tech Campus in Eindhoven.
Stéphane Hamel legde uit hoe bedrijven uit diverse branches, zowel klein als veel groter vaak worstelen om digitaal volwassen te worden. Voor al die bedrijven en professionals die die bedrijven willen helpen om een digitaal verschil te maken, ontwikkelde Stéphane het zogenaamde Digital Analytics Maturity Model.
Dit model helpt je niet alleen om jezelf tegen andere te benchmarken, maar – en volgens Hamel veel interessanter – om ‘jezelf tegen jezelf te benchmarken’.
Het Digital Analytics Maturity Model beoordeelt jullie volwassenheid op deze 5 criteria:
- Governance
- Objectives
- Expertise
- Process
- Technology
Er is een rode draad die Stéphane Hamel bij vrijwel alle bedrijven, landen en sectoren tegenkomt: de meeste bedrijven scoren het laagst op de dimensie ‘Process’. Al is de digitale analyse nog zo accuraat en goed, bedrijven hebben er vaak moeite mee om aan vakgenoten of collega’s het proces te duiden hoe men tot deze analyse en inzichten is gekomen. Daarmee wordt het begrip en de acceptatie van de digitale insights nog te vaak ondermijnd. Stéphane Hamel pleit daarom voor een stapsgewijs volwassen worden op alle aspecten: het is beter om op alle criteria een ‘2’ te scoren: dit geeft een zekere balans in de organisatie qua omgaan met data en data inzichten weer.
Hier vind je meer informatie over het Digital Analytics Maturity Model inclusief een (overigens gratis) self-assessment tool. Vragen of hierover sparren, laat hier een berichtje achter.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!