De digitale opmars in zakendoen voelt voor sommige B2B bedrijven even hardnekkig als de Griekse bereidheid tot concessies in de slepende onderhandelingen met de Europese Trojka. Ze zetten daarom soms met frisse tegenzin hun eerste stapjes in het digitale domein. Met tegenzin, omdat ze stiekem het meest geloven in persoonlijk contact, de gunfactor en een live salesgesprek. Ze vragen zich vertwijfeld af: ‘spreken we straks alleen nog maar digi-taal?’.
Het goede nieuws voor die B2B bedrijven: er is ook een frisse tegenwind merkbaar. De afgelopen week alleen al kwam ik deze bronnen tegen:
- Een email nieuwsbrief: ‘GO DIGITAL – STAY HUMAN’
- Op een LinkedIn groep: Neuromarketing is human marketing
- Hoe digitaal en toch persoonlijk het verschil maakt in B2B: Dekanet lezing 18 juni
- Digitaal en toch persoonlijk: hoofdstuk 3 Brainbound Marketing november 2013
- When digital becomes human – Steven Van Belleghem (2014)
- Human2Human: de nieuwe klantrelatie – Daniëlle de Jonge (2015)
Het terugkerend patroon zal niemand ontgaan: de juiste mix tussen digitaal en menselijk biedt de grootste meerwaarde. En de beste kans om ook als business-to-business speler het verschil te maken. De hamvraag is natuurlijk: hoe doe je dat? Het geven van een menselijk, relevant antwoord op elk moment in de customer journey – via elk kanaal en op elk contactmoment – is immers geen sinecure.
Met deze 3 eenvoudige tips kun je vandaag nog aan de slag om beter digitaal en toch menselijk te communiceren:
- Stel vast hoe vaak jullie website, sociale media of communities uitgaan van jullie bedrijf of producten (dus ‘over ons’, ‘onze oplossingen’, ‘onze meerwaarde’ in plaats van over ‘jouw vraag, jullie behoefte, uw kans etcetera).
- Kijk eens naar de mate waarin jullie mensen online zichtbaar zijn. Zijn je collega’s (directieleden maar ook experts of mensen van de afdeling support) met naam, toenaam en liefst ook een foto te vinden online? Wie is de afzender van jullie Direct Mails, e-mail updates en blogposts: worden deze gestuurd door een mens van vlees en bloed of vanuit een info@-adres? Een kleine nuance, maar in het klantbrein van de ontvanger een wereld van verschil.
- KISS ofwel keep it simple stupid is een prima lakmoesproef om vast te stellen of jullie boodschap niet alleen digitaal gemaakt is maar ook ‘landt’. Een e-mailupdate of landingspagina moet zo de lezer in een flow brengen. Moeilijke, academische taal of complexe handelingen passen daar niet bij. Vraag jezelf daarom af: ‘zou mijn moeder ook snappen wat hier bedoeld wordt?’.
Zelf aan de slag om jullie B2B marketing & sales een relevant digitaal, en meer menselijk gezicht te geven? Vraag dan naar de mogelijkheid voor een in-company training ‘Alles over Buyer Personas’. Of meld je met 50% korting aan als een van de eerste deelnemers aan het nieuwe e-learning programma Social Selling.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!