Vanochtend zat ik op een luttele 3 kilometer van huis opeens middenin een sterk staaltje klantonvriendelijkheid.

Bij de plaatselijke zelfbedieningspomp parkeerde ik mijn auto naast Bauke, een goede kennis uit ons dorp. Ook hij rijdt in een SAAB 900 classic uit begin jaren ’90.

Terwijl ik stond te pinnen was hij bezig de benzinedorst van zijn cabrio te lessen. Tijdens ons gesprek parkeerde een dame haar volkswagen strak achter de zilvergrijze 900 cabrio. Ik schat dat nog anderhalve centimeter ruimte overbleef tussen haar bumper en die van Bauke.

Ik gebaarde de mevrouw in kwestie nog dat er voldoende ruimte was om de pomp naast haar VW te gebruiken. Overtuigd daarvan leek ze echter niet. Mevrouw bleef stuurs voor zich uitkijken en schoof nog enkele millimeters op naar voren.

Snel maakte ik vanaf zo’n 10 meter nog een foto van de spontane SAAB classic reünie, liep terug naar de pomp en wilde gaan tanken. Ik zag dat de ongeduldige dame inmiddels haar pinpas had getrokken.

Toen gebeurde het.

“Willen jullie met die SAABs eens stoppen met keuvelen en de mensen gewoon laten tanken?!”, zo blafte de pompeigenaar mij toe.

Een kort moment was ik stil. Op mijn retorische vraag of het misschien iets vriendelijker kon reageerde hij kortaf: “ik was vriendelijk, ik zei zelfs goede morgen”.

Mijn buurman voelde zich inmiddels voelde weggejaagd om weg te rijden. Hij zei nog zoiets als “volgende keer pakken we gewoon de volgende pomp”. Gelijk had ie.

Het werd voor mij nog erger.

Ik had voor ruim 33 euro aan benzine had getankt en kreeg er opeens geen druppel meer bij. De pompeigenaar had op de noodknop gedrukt.

Wat was er gebeurd? Tijdens het maken van mijn foto was mijn pinsessie verlopen. Op dezelfde pomp nummer 2 wilde ‘mevrouw VW’ ook graag tanken.

“Nou sta je ook nog eens op haar pinpas te tanken!”, luidde het volgende verwijt. Op de ING app van mevrouw was inderdaad net Euro 33,51 afgeschreven. Met wat contant geld en een tikkie voor de restschuld losten we dit onderling snel op.

Deze brandstof bobo had deze ontmoeting heel anders kunnen verpakken. Als kans bijvoorbeeld. “Super dat jullie voor de jaarlijkse SAAB club reünie bij onze garage langskomen. Zal ik jullie helpen met enkele foto’s, misschien leuk voor op je facebook pagina?”

En zoiets als: “mevrouw, dit is eigenlijk een selfservicepomp. Maar speciaal vandaag voor u wil ik graag helpen om uw auto af te tanken. Geen probleem hoor!”.

Klanten wegjagen is voor sommige ondernemers en professionals de gewoonste zaak van de wereld. Ze zijn al druk genoeg, en kennen jou toch niet.

Klanten aantrekken, echt helpen en blij maken is veel leuker.

Het mooie is, dat kan ook prima online. Bijvoorbeeld via facebook, twitter of LinkedIn.

Door jezelf juist ook op sociale media te laten zien maak je jezelf zichtbaar. En met informatie en tips op je vakgebied help je je netwerk met virtuele brandstof weer op weg.

Laat je eigen ‘ik’ zien op sociale media en deel jouw visie of mening over je vakgebied. Dan komt de winst via een sterker netwerk, meer bekendheid en betere leads vanzelf.

Met een goed profiel leg je de basis om sociale media voor jou te laten werken. Een aansprekend profiel op bijvoorbeeld LinkedIn en twitter zorgt voor herkenbaarheid en geeft je een duidelijk smoel.

Wat zijn de beste tips voor een succesvol profiel op LinkedIn?

Doe je voordeel met deze tips en benut sociale media voor betere leads en meer verkopen in B2B.

 

social selling in B2B

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *