Netwerken in B2B is geen hogere wiskunde, maar is niet voor iedereen even makkelijk. Welk gevoel geeft ’t jou bijvoorbeeld als je zonder persoonlijk tekstje een LinkedIn connectie verzoek krijgt: ‘I would like to add you to my network’I ? Dat voelt alsof je een postzegel bent in een stoffig album, toch?


Ook in de trein of op een congres lijkt netwerken iets te zijn voor een enkeling. Gebogen over hun smartphone duiken vele professionals weg in een virtuele wereld van likes en updates. Da’s gek: er gaat toch niets boven een gesprek met een mens van vlees en bloed?

Netwerken in B2B: meer dan sociale media

Eerder deze week besprak ik met Nanno de Boer van BOS/ Business Opportunity School de betekenis van social selling. We zaten in een lichte kantoorruimte met comfortabele, oranje stoelen en omringd door enkele fraaie kunstwerken. Voor Nanno is social selling de optelsom van netwerken en digitale tools. Volgens hem leggen B2B accountmanagers, marketeers en commercieel directeuren te vaak de nadruk heel eenzijdig op tools. Herkenbaar?

netwerken in B2B

 

Een combinatie van de juiste vragen stellen, goed luisteren en humor zijn daarbij onmisbaar. En tegelijkertijd is netwerken geen rocket science. Door jezelf open te stellen en mee te denken met je gesprekspartner, tips te geven. Netwerken is dan vooral het vanuit een gezonde nieuwsgierigheid en energie contact maken met anderen. Delen wordt dan vermenigvuldigen.

Netwerken 24/7

Netwerken is voor mij de basis in zakendoen en acquisitie. En tegelijkertijd niet iets wat je ‘aan of uit zet’ als je op kantoor bent of op een beurs in pak rondloopt. Netwerken is eigenlijk heel natuurlijk: vanuit een gezonde nieuwsgierigheid leg je contact met mensen, vakgenoten en anderen. Dat kan (bijna) 24/7.

Nanno vertelde me dat hij bij elke zakelijke afspraak standaard een kwartier eerder in de lobby of receptie plaatsneemt. Zo krijgt hij een beter gevoel van de sfeer en ‘couleur locale’ van de prospect of opdrachtgever. Ook stelt hem dit in staat om voorafgaand aan zijn meeting enkele mensen te spreken.

Zo haalt hij regelmatig uit dat extra kwartiertje in de lobby 2 extra visitekaartjes en vervolgafspraken met nieuwe relaties. Nog voordat zijn eigenlijke vergadering of intake moet beginnen! Over vermenigvuldigen gesproken.

netwerken in B2B

Net werken

Netwerken voelt daarom voor mij niet als werken, of een moetje. Een hygiënefactor bij het leggen en onderhouden van je zakelijk netwerk is wel netjes werken. Het verwerken van visitekaartjes in CRM en het leggen van een connectie via bijvoorbeeld LinkedIn (met persoonlijke noot) vragen natuurlijk enige discipline.

Een juiste spelling van iemand’s naam en correcte aanhef (formeel of informeel, mevrouw of mijnheer) is niet alleen van belang voor de afdeling marketing. Juist ook voor andere client facing medewerkers zoals sales en customer success afdelingen is dat super belangrijk.

Het opbouwen van een zakelijk netwerk vraagt daarnaast ook om regelmatig onderhoud. Zorg ervoor dat je niet alleen iemand opneemt in je netwerk. Deel ook af en toe een update met je netwerk. Of – nog beter – stuur iemand een artikel, tip of link over een onderwerp waarvan je weet of vermoedt dat hij of zij daarmee bezig is.

Netwerken: kunst of eigenlijk heel gewoon? Laat weten wat jouw favoriete manier van netwerken is als comment op deze blogpost.

Wil je weten hoe je via sociale media beter kunt netwerken in B2B?

Download nu het gratis e-boek Sociale Media in B2B sales.

 

social selling b2b

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *