Heb je ook zo’n winkel waar je elke week tenminste een keer graag komt? Dan heb ik het niet over de AH, Jumbo of Lidl waar je zo gezellig bij kunt praten met je buurt- of dorpsgenoten. Maar over die winkel die je misschien strict genomen niet hoeft te bezoeken maar die op jou en vele anderen een magnetische werking heeft.

Naast de Readshop in mijn woonplaats Doorn heeft een nieuwe winkel een flink stuk ‘heartshare’ gewonnen. Ik heb het over een nieuwe ijssalon die deze lente zijn deuren opende: Martino IJssalon. Recent ging ik er met mijn jongste zoon ’s avonds weer eens een ijsje eten. Het weer was niet echt zonnig, het was wat druilerig. We stapten op de fiets en zeiden tegen elkaar: het is vast niet druk bij ‘Martino’s’.

Op de hoek Kampweg/ Amersfoortsestraatweg aangekomen stond een aantal auto’s en een nog groter aantal fietsen geparkeerd. Een rij vormde zich naar binnen richting de toonbank met daarachter twee gelatonistas – geen idee of het woord bestaat, maar kennis van- en liefde voor ijs hebben de dames zeker.

 

Tony's Chocolonely ijs

 

Martino IJssalon heeft de P’s van prijs, promotie, plaats, product en people prima voor elkaar. Wat ze wat mij betreft echt onderscheidt zijn de twee extra P’s.

Ik heb het over hun passie voor een mooi, ambachtelijk product en de klant en het inspelen op de psychologie van de klant.

Niet alleen is het ijs in vele smaken om van te watertanden – en vervolgens je vingers bij af te likken. Achter de counter speelt een metersgroot display in op de onbewuste drijfveren van de klant. Zo worden prijzen in een speels lettertype, zonder komma en zonder euroteken weergegeven. Je betaalt daarnaast steeds gemiddeld minder per bol als je er twee, drie, vier of vijf afneemt.

De levensgrote foto’s van verschillende, echte klanten die van ijs smullen spreken daarbij onze spiegelneuronen aan. We verlangen onbewust naar dezelfde ervaring en smulsensatie als de kinderen en volwassenen op de foto’s achter de toonbank.

B2B bedrijven die het verschil willen maken doen er goed aan om niet alleen de P’s in hun marketing- en salesmix voor elkaar te hebben maar ook Passie en Psychologie toe te voegen in hun mix.

De gemiddelde marketingmanager, ondernemer of commercieel directeur bij een IT-bedrijf, advocatenkantoor of technische groothandel vindt zijn eigen business misschien onvergelijkbaar met een ijssalon.

De vraag is echter niet wat de verschillen zijn tussen jullie bedrijf in B2B en Martino IJssalon. Maar wat je kunt leren van Martino IJssalon, de Readshop in Doorn of jouw favoriete koffietentje, restaurant of buurtwinkel. En wat je vandaag (ja, echt!) al zou kunnen toepassen in jullie zakelijke omgeving.

Op zoek naar meer inspiratie? Lees mijn boek Brainbound Marketing of laat een kattebelletje achter met je meest brandende vraag over B2B marketing en sales.

 

Martino IJsssalon Doorn

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *