In elk nieuw vakgebied gaan heilig geloof en sterke scepsis hand in hand. Neuromarketing is daarin geen uitzondering. Het ironische is dat juist diegenen die de beloften van neuromarketing oprekken, ervandoor gaan met de populariteitsprijs. Hun geheim recept: je spreekt de taal van de marketeer of de commercieel directeur, verwerkt een aantal hersenscans in een strakke presentatie en benoemt die hersendelen die oplichten tijdens bij voorkeur een kostbare fMRI scan.

Koopknop: verleidelijk

Zeker in een tijd waarin aandacht verre van eenvoudig te realiseren is, klinkt een concept als de ‘koopknop’ bijzonder verleidelijk. Zou het niet fantastisch zijn als marketeers die koopknop ook in business to business vooraf weten te localiseren? En daarop hun branding, productverpakkingen, logo’s en campagnes optimaal kunnen inzetten? Dit soort blogposts, artikelen en boeken brengen bij menigeen dollar- of eurotekens in de ogen. De koopknop is echter een illusie, zoals deze Managementboek review samenvat.

Wat is neuromarketing dan wel?

Neuromarketing is marktonderzoek op basis van neuroimaging. Goed opgezet, volgens wetenschappelijke standaarden. En tenminste bevestigd door enkele neurowetenschappers. Jake Stauch, CEO van dutchmarq business partner NeuroSpire, zette feiten en fictie in neuromarketing helder op een rij op het recent in Boston (USA) gehouden congres ‘The Future of Marketing’.

Kijkwijzer van deze (20 minuten) video:

  • Waarom Neuromarketing? [2.48min]
  • Wetenschappelijke neuromarketing methoden (fMRI vs EEG) [5.50min]
  • Feiten (niet case studies) [8.40min]
  • Vaststellen van emoties [8.55min]
  • Aandacht grijpen/vasthouden [11.30min]
  • Fictie & magie [13.10min]
  • You love your iPhone. Literally. Martin Lindstrom ontmaskerd [15.58min]
  • Samenvatting/ conclusies [17.55min]

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

 

Brainbound Marketing managementboek (dutchmarq)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *