Porter, Kotler, Prahalad en diverse andere management goeroes bepalen al decennia ons beeld van ‘de concurrent’. De concurrent is een partij (of voor de Zelfstandigen Zonder Pensioen onder u: een individuele entrepreneur) die in dezelfde markt opereert en vergelijkbare producten en/of diensten verkoopt. Is dat beeld eigenlijk niet toe aan een aanvullend perspectief?!

Een bedrijf moet geld verdienen als middel om te overleven en om zijn eigenlijke missie te doen vervullen. Vanuit dat perspectief bekeken is een concurrent een geldconcurrent. Een andere besteding van het geld van de klant of prospect dat voorkomt dat het geld aan uw product of dienst wordt besteed.

In de zakelijke reisbranche kan dat bestaan uit ‘zelf rijden’, niet op zakenreis gaan en bijvoorbeeld via de telefoon, teleconferencing of Skype contact onderhouden met projectteam, klant of prospect in het buitenland. De inmiddels op HBO en WO nivo erkende Bitsing methode kruiste onlangs mijn pad. En bracht mij ondermeer dit nieuwe inzicht.

Inzicht tot anders kijken, denken en doen. Want de geldconcurrent verslaan vraagt immers om een andere boodschap en wellicht (deels) andere kanalen bij slimme B2B acquisitie. Wie is eigenlijk uw geldconcurrent?

geldconcurrent

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *