Deze week staat de Digital Marketing Exposition & Conference (DMEXCO) in Keulen weer op de agenda. Thema dit jaar: ’turning visions into reality’. Erg benieuwd naar echt nieuwe spelers, topics en verfrissende invalshoeken. En ook nieuwsgierig naar die partij die in een ongetwijfeld weer overdonderend aanbod aan exposanten en lezingen het verschil weet te maken.

Vorig jaar schreef ik deze blogpost voor Molblog over de 2012 editie van DMEXCO. Met een schuin oog naar exposanten en lezingen kijkend voorspel ik een vergelijkbare top 10 als 364 dagen geleden. Met zo te zien nog meer nadruk op data. Small data, relevant data, contextual data en vooral heel veel ‘big data’.

Beursbezoekers moeten ook dit jaar hard zo te zien werken om in het enorme aanbod aanstaande woensdag en donderdag antwoorden van hun gading te vinden. De online brochure is strak-duits ingedeeld naar aandachtsgebied, locatie en aanbieder, maar de keuze is erg groot. De kans op het tot stand komen van een match is daarmee vaak teveel van toeval afhankelijk. Of van het huiswerk wat de klant zelf al thuis of onderweg heeft gedaan.

Daarmee zeg ik overigens niet dat deelname aan deze DMEXCO beurs niet zinvol kan zijn in b2b. DMEXCO onderscheidt zich allereerst door een mooie combinatie van beurs en (inhoudelijk) congres. DMEXCO draagt daarbij voor de exposanten bij aan het vergroten van de naamsbekendheid, het verstevigen van het imago en aan het genereren van relevante leads.

De exposant moet de beursdeelname wel altijd in context zien van een langere relatie met bestaande en nieuwe klanten en andere business partners. In de aanloop ernaartoe en de evaluatie na afloop. De beurs is zo bekeken vooral één contact moment in een veel langer proces van flirten, verleiden en ‘verliefd’ worden. Als opmaat naar een ‘verloving’ en langere termijn commitment.

Langere termijn relaties in b2b komen per definitie op langere termijn tot stand. Hoe impactvol ook, een ‘one-day beursstand’ (of twee zoals op DMEXCO) kan daarom hooguit een stap zijn in het totale koopproces. Het is daarom zaak om jullie ‘beursstand’ elke dag van het jaar voor relaties, prospects en anderen – zoals nieuwe collega’s – open te stellen.

Meerdere contactmomenten, juist ook digitaal, dienen daarom verder ontwikkeld en benut te worden. Sociale netwerken, en het eigen webkanaal kunnen die rol steeds krachtiger (en op een persoonlijke manier) juist in b2b invullen. Hoe? Dat beschrijf ik in mijn boek dat medio november uitkomt via uitgeverij Van Duuren (en nu al te reserveren is overigens).

DMEXCO Cologne

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *