Het vakgebied online marketing verandert constant sterk. Het aantal termen en definities doet sommigen misschien bij voorbaat al duizelen. Dat is tegelijkertijd misschien wel het grootste risico in ‘going digital’: niet beginnen. Die bedrijven die als het ware verlamd zijn door de omvang van hun digitale transformatie pakken de handschoen niet op. En benutten niet de kansen die er zijn om in de praktijk stap-voor-stap te leren.
Eerdere conclusies van IBM en Accenture over het gebrek aan ‘digital skills’ zag ik vandaag bevestigd in het rapport ‘The Digital Talent Gap’ van mijn voormalig werkgever Capgemini. Dat rapport pleit voor meer, betere en nieuwe vormen van het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Training dient niet alleen afgestemd te worden op de digitale strategie, de ontwikkeling van de juiste vaardigheden hoeft daarnaast niet alleen van training afhankelijk te zijn. Het Capgemini rapport wijst daarnaast op de kansen van de juiste partnerships, overnames en incubators om versneld de juiste digital skillset te ontwikkelen.
In een tweetal recente gesprekken met Nederlandse b2b bedrijven die al enkele jaren succesvolle stappen hebben gezet in hun digitale transformatie bleek de noodzaak tot de ontwikkeling van collega’s met de juiste mix van IT en Business vaardigheden eens te meer. Opvallend daarbij was dat beide bedrijven aspecten benadrukten als nieuwsgierigheid, drive en doorzettingsvermogen om het verschil te maken. Hun les voor bedrijven die nog aan de vooravond van hun digitale ontdekkingsreis staan? Start simpel en ga niet meteen voor een 10 met een griffel. Het is volgens hen het belangrijkst een begin te maken en hiervan te leren. Over de lessen van deze twee bedrijven – Planon en Quintiq – binnenkort meer op ondermeer Molblog, engaging times en dit blog.
Meer weten hoe ook jullie sales juist ook via online lead generatie succesvol te maken? Lees of deel dan deze DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.
Photo credit: Capgemini rapport ‘The Digital Talent Gap’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!