In de meest recente editie van Management Team gaat in op invloed van sociale media op bedrijven. Dit specifieke citaat was uitgelicht: “sociale media maken de klassieke manager overbodig”. De auteur van Connect! Menno Lanting verwoordt het in hetzelfde artikel aldus: “dankzij sociale media kunnen mensen zichzelf en hun werk beter organiseren dan ooit tevoren. (…) Als manager wordt het je taak mensen met in elkaar in contact  te brengen. Verbondenheid creëren, samenwerking stimuleren. Er wordt allang gesproken over de netwerk economie. Sociale media bieden nu de techniek daarvoor”.

Sociale media verbindt

Sociale media als enabler, als bindmiddel. Maar laten we de rol van sociale media op waarde schatten. Uiteindelijk zijn het natuurlijk juist ook de leiders in (virtuele) communities die verbinden. En het verschil maken.

Zo’n 26 pagina’s verderop in dezelfde Management Team een voorbeeld van klassiek management cq ‘ontbindend’ leiderschap 2.0. Logica CEO Andy Green wordt in de serie ‘Baas boven Baas’ geportretteerd. Met een beloningspakket van ruim Euro 3 miljoen de man van 16,5x Balkenende. Nu is dat met Balkenende’s huidige parttime rol wellicht best heel redelijk. Maar de beloning van deze CEO is ook ruim 3,5 keer het bedrag dat het Brits-Nederlandse IT & Outsourcing concern overheeft voor Community (!) projecten. En liefst 7 eurocent van elke euro die het bedrijf als nettoresultaat boekt.

Hulde voor openheid

Volgens Green blijven de resultaten achter. Een jaarlijkse kostenbesparing van 15 miljoen britse pond moet het lek dichten. Dank MT, de eerste paar miljoen zijn met dit artikel al boven water. Hulde ook aan de PR & corporate communications afdeling van dit bedrijf voor zoveel openheid en naïeve transparantie naar de buitenwereld. Welkom in de 21e eeuw.

Mocht Logica (of u als u niet bij Logica werkt maar wel van dit voorbeeld wilt leren) me willen spreken over mijn visie op Enterprise 2.0, PR 2.0 of meer informatie willen over hoe Kotler’s nieuwe boek Marketing 3.0 ook Logica (of u) tot werkelijk voordeel kan strekken dan houd ik me aanbevolen voor een kop koffie.

 

Marketing 3.0

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *