‘Timing is everything’ is het motto steeds vaker in effectieve B2B marketing en sales. In een wereld en economie waarin de tijd niet alleen steeds sneller lijkt te gaan, en ‘realtime’ inzichten in zo ongeveer alles mogelijk zijn, wordt de juiste timing steeds meer een succesfactor. Ook in business-to-business, bijvoorbeeld als het gaat om de juiste timing in social media. Als onderdeel van Social Selling bijvoorbeeld.

Timing als onderscheidende factor geldt bijvoorbeeld niet alleen voor het op het juiste moment bellen van een gekwalificeerde sales lead, maar ook de juiste timing bij een opeenvolging van diverse emails in lead nurturing. Ook de juiste timing van social media uitingen is cruciaal.

Beste timing social media updates: off-peak

Dan Zarrella, HubSpot’s social media scientist, beschrijft een interessant patroon in social media updates in zijn boek ‘contra-competitive timing.’ In diverse gevallen constateerde Zarrella dat de beste dagen en momenten juist de off-peak momenten waren. Tegendraads, tegennatuurlijk en tegen de concurrentie in dus. Of liever gezegd, om de concurrentie heen.

Zarrella gebruikt de analogie van een luidruchtig feestje waarbij het al lastig is om de persoon op 50 centimeter afstand goed te verstaan. Plotseling zeg je iets onverwachts waardoor iedereen om je heen stilvalt. Hetzelfde geldt voor het internet. Als er minder ‘noise’ is om mee te concurreren (minder tweets, emails, blogposts enzovoort) dan is het eenvoudiger om aandacht te krijgen met jullie content.

Wanneer ben je zelf actief op twitter of LinkedIn?!

Op zich is het ’t meest logisch om uit te gaan van die tijdstippen waarop jullie doelgroep (in de vorm van de voor jullie oplossingen relevante buyer persona’s) zich op een specifiek sociaal platform begeven. Ga jezelf maar na: wanneer check je overdag je twitter timeline, check je in op je facebook of lees je de diverse updates op LinkedIn?

In onderstaande infographic hierover meer tips, richtlijnen en ‘best practices’ die je kunt toepassen bij Social Selling. Neem ze vooral niet te letterlijk. En bedenk voor jullie doelgroep, voor jullie social media updates, voor jullie doelstellingen qua bereik, leads en business welke timing het slimst is.

 

social selling timing

Welke timing werkt voor jullie ’t beste in jullie social media marketing? Deel je bericht onder deze blogpost.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.