De beste post-Corona marketingcampagne in B2B

, , ,

Welke impact heeft de Coronapandemie op jouw marketingcampagnes? Heb je moeite met het genereren van leads? Heb je veel campagnes moeten uitstellen? Of lukt het je allemaal wel, maar merk je dat het speelveld van B2B-marketing en -sales verandert?

De vele lockdowns, het stilleggen van de economie en afgelaste beurzen en evenementen zijn jouw bedrijf waarschijnlijk niet in de koude kleren gaan zitten. Veel aandacht ging en gaat nog steeds uit naar de juiste handelswijze tijdens deze acute crisis. Maar de periode ná de lockdown bepaalt het langetermijnsucces van jouw bedrijf.

Hoe bereid je je B2B-marketingcampagnes voor op het post-Coronatijdperk? Benut de onderstaande waardevolle inzichten en tips.

Waarom het voor B2B-bedrijven juist nu belangrijk is om te investeren in marketingcampagnes

B2B-marketingcampagnes zijn altijd een combinatie van inspelen op compelling events op de korte termijn en een strategie voor de lange termijn.

Het is belangrijk om in touch te blijven met je klanten, ook als de verkoop even stilligt door de lockdown. Wat speelt er bij je doelgroep? Welk probleem geeft je prospect of klant nu de grootste hoofdpijn? Wat wil hij oplossen of vermijden? Hoe heeft Corona de branche van je klanten veranderd? Wees flexibel en speel in op actuele problemen en kansen.

Tegelijkertijd is het cruciaal om te werken aan je marketingstrategie voor de lange termijn. Wat wil je bereiken in de wereld na Corona? Die wereld komt steeds dichterbij nu de vaccinatieprogramma’s steeds sneller draaien. Je wilt niet dat je bedrijf na Corona alsnog achterblijft, omdat je niet de juiste marketinginvesteringen hebt gedaan.

Focus je dus niet alleen op de waan van de dag, maar werk ook aan de zichtbaarheid van je merk en je bedrijfsverhaal voor de lange termijn.

De impact van Corona op marketingcampagnes in de B2B

Maar hoe ziet die lange termijn eruit? Ook als het Coronavirus uitdooft, zal de economie de klappen nog een tijd voelen. Zeker corporates en MKB-partijen die internationaal actief zijn zullen merken dat de wereld na Corona niet business as usual is.

Naast de economische crisis, zijn de spelregels van B2B-marketing en -sales deels veranderd. Deze veranderingen zijn niet meer weg te prikken met een vaccin. De wereld is nou eenmaal niet meer hetzelfde. En dat heeft invloed op jouw marketingcampagnes.

Wat zijn de trends van dit nieuwe normaal?

1. De digitale revolutie: verschuiving van face-to-face naar online

Door Corona worden alle fysieke evenementen, beurzen en congressen afgelast en moet alles wel online. Marketing- en salesprofessionals hebben steeds meer online contact met hun prospects en leads. Bijvoorbeeld via webinars of chatten via social media.

Maar deze verschuiving naar online is natuurlijk al veel langer bezig en zal daarom ook niet zomaar stoppen. Bovendien is het maar de vraag of we in het post-Coronatijdperk weer zorgeloos van internationaal congres naar congres hoppen, nu we de vernietigende realiteit van een pandemie kennen.

Wanneer zet je welke online marketingtechniek in? MarketingTribune ontdekte dat prospects contact bleven zoeken tijdens de Coronacrisis, terwijl reacties op salesgerichte e-mails uitbleven. Online marketing draait om de dans tussen twee technieken:

  1. Informeren: vaak hebben klanten behoefte aan waardevolle informatie en een adviserend gesprek of demo zonder dat ze direct iets hoeven te kopen.
  2. Harde sales: pas later in het koopproces is de tijd rijp voor meer directe sales cq een koopbeslissing. Doe je aanbod of stuur die offerte daarom pas op het moment dat de klant daar behoefte aan heeft.

Als je met je bedrijf opereert in een meer traditionele branche, zoals de bouw en de maakindustrie, blijven traditionele kanalen en instrumenten waarschijnlijk belangrijk voor je business. Maar voor de meeste B2B-bedrijven geldt: investeer in online marketingcampagnes.

2. Eén-op-één contact met klanten boven massale communicatie

De tweede trend sluit nauw aan bij de vorige: het meeste klantcontact is niet alleen online, maar vindt ook een-op-een plaats. Klanten hebben meer behoefte aan echt contact dan massale communicatie-uitingen.

Door het vele thuiswerken zijn mensen vaker alleen en worden ze overspoeld met digitale informatie. Logisch toch, dat de voorkeur uitgaat naar een videocall, online adviesgesprek of persoonlijke e-mail in plaats van een algemene nieuwsbrief of advertentie? Corona doet ons beseffen hoe geïsoleerd we leven in deze individualistische informatiemaatschappij. En hier willen we verandering in.

Draag bij aan de oplossing en heb meer persoonlijke interactie met je klanten. Richt je op specifieke doelgroepen in plaats van de massa. Bouw bijvoorbeeld een online community voor je ideale klanten waar je makkelijk persoonlijk contact met ze legt. Denk aan LinkedIn-groepen, maar ook aan nieuwe kanalen zoals Clubhouse en TikTok.

3. Behoefte aan authenticiteit en betekenis

Niet alleen de economie en internationaal reisgedrag zijn veranderd door Corona, maar ook mensen zelf. Na al het wispelturige nieuws over Corona en de wisselvallige koers in vaccinaties hebben veel mensen behoefte aan betrouwbare bronnen. Authentieke informatie over merken, producten en diensten winnen het van aangedikte verkoopverhalen.

Daarnaast betogen sommige trendwatchers, zoals Jason Hickel in De Correspondent, dat onze waarden veranderen. Welzijn voor welvaart, kwaliteit van het leven in plaats van alleen economische winst. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt daarom belangrijker dan ooit tevoren.

Wat draag jij bij aan de wereld met jouw bedrijf? Vind de juiste balans tussen waarde toevoegen aan de maatschappij en het verkopen van je merk, producten en diensten.

De bekende indeling van de 4 P’s in Marketing (Product, Prijs, Plaats, Promotie) verdient daarom aanvulling met de Triple P (People, Planet en Profit). Dat laatste aspect onderstreept ook het toegenomen belang van de bijdrage door marketing aan de bedrijfsresultaten. Zeker in B2B wordt marketing steeds meer aangesproken op haar contributie aan de pipeline en omzetdoelstellingen van het bedrijf.

Tips voor de beste B2B post-Corona marketingcampagne

Hoe speel je nu het beste in op dit nieuwe normaal? Wat kun je concreet doen om relevant te blijven in de wereld na Corona? We verzamelden een aantal tips voor de beste strategie voor jouw B2B-marketingcampagne.

Marketingcampagnes zijn altijd al meer een marathon dan een sprint geweest. Hoe balanceer je de korte en lange termijn in tijden van crisis?

  • Bezuinig niet op je budget in B2B marketing en sales. Juist nu moet je investeren in een authentieke en zinvolle marketingboodschap voor de toekomst.
  • Wees voorzichtig met ‘ludiek en creatief’ inspelen op de crisis. Houd in plaats daarvan de huidige trends onder je doelgroep in de gaten, bijvoorbeeld via Google Trends.
  • Focus op customer empathy. Maak je communicatie-uitingen en online content zo menselijk mogelijk. Hoe is de business van je klanten veranderd en waar hebben ze behoefte aan, nu en in de toekomst?
  • Gebruik een praktisch CRM-systeem voor het categoriseren van je klanten. Dit is niet alleen handig voor een overzicht van je klantenbestand, maar ook voor het versturen van mailings naar subdoelgroepen.

Online is het nieuwe normaal van B2B marketing. Hoe speel je hier goed op in?

  • Investeer in omnichannel marketing. Bepaal welke kanalen voor jullie prospects en klanten het verschil maken. En optimaliseer de klantreis via die kanalen. Zo bied je je klant een moeiteloze en frictieloze customer journey.
  • Gebruik de advertentieruimte en organische content op digitale kanalen slim. Marketingfacts meldde aan het begin van de Coronacrisis al dat het gebruik van digitale platforms als Spotify, YouTube, Facebook en Instagram explosief gegroeid is.
  • Begin een podcast en sluit aan bij een van de snelst online groeiende communicatiemiddelen. Zo zet je jezelf als specialist in jouw markt neer.
  • Verdiep je in nieuwe socialmediakanalen. Vooral Clubhouse kan interessant zijn voor B2B-marketing in sommige niches. Hier bouw je makkelijk autoriteit op door je verhaal te delen met een selecte groep mensen die je zelf uitnodigt.

Maak nu een vliegende start met je post-Corona B2B-marketingcampagne

Kijk jij ook uit naar een toekomst zonder Corona? Een toekomst waarin jouw bedrijf nog steeds het verschil maakt voor jouw klanten en prospects?

Vraag een kosteloze strategiesessie aan en verkrijg daarmee beter zicht op en inzicht in jullie belangrijkste commerciële uitdagingen en kansen.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *