Als marketing & salesmanager wil je winst halen uit het voor jou belangrijkste kanaal.

Het offline kanaal staat – zwak uitgedrukt – voor de meeste B2B bedrijven nogal onder druk.

Vorige week sprak ik 4 ondernemers die hun beursdeelname in ieder geval de eerste helft van 2021 hebben afgezegd.

De eisen om Coronaproof te congresseren geven simpelweg teveel beperkingen.

Zo mag je nog maar met maximaal zes personen op de beursstand. En zijn ook je allerbeste klanten alleen welkom op een vooraf overeengekomen tijdslot.

Oh boy – het zal daarom geen feest zijn bij de Jaarbeurs, RAI of Ahoy.

Ongetwijfeld vindt daar een koortsachtige brainstorm plaats. Zij moeten A.S.A.P. naar een nieuwe, slimme invulling van hun fysieke vierkante meters.

Die gevoelde noodzaak tot verandering zie ik lang niet altijd terug bij B2B organisaties.

Overtuigingen en dus gedragspatronen zijn soms hardnekkig.

Sommige marketing- en salesteams sturen nog steeds op wat ik ‘de koffie-KPI’ noem.

Het aantal fysieke koppen koffie dat hun accountjongens en -meiden wekelijks drinken is daarin de belangrijkste businessbarometer.

Langs de deuren scheuren van bedrijven die sinds de pandemi vaak onderbezet zijn is anno twentytwentyone geen strak plan.

Een beter plan is het om digitaal je gezicht te laten zien. En het online kanaal niet alleen over te laten aan e-commerce spelers zoals Adyen, Amazon of Coolblue.

Veel accountmanagers en marketeers zitten al op sociale platforms zoals LinkedIn, twitter en YouTube.

Ze scrollen daar door hun timeline en liken een paar updates. Soms zetten ze een comment onder een blogpost of update. Heel soms hoor: eens per kwartaal ofzo.

Dat wordt meestal geen daverend succes.

Het verschil maakt Joost wel.

Hij is sinds enkele maanden LinkedIn veel serieuzer gaan nemen.

Of eigenlijk moet ik zeggen: hij is zijn klanten en concurrenten serieuzer gaan nemen.

Hij heeft een dagelijkse routine opgebouwd om zijn sociale netwerk te checken op relevante vragen, commentaren en discussies.

Hij beseft dat conversaties nog steeds de basis vormen van het succes van zijn bedrijf die graag de grotere projecten in hun markt oppakt. Die conversaties kunnen prima ook virtueel verrassen, verleiden en veroveren.

Een deel van zijn conversaties leidt tot conversie naar een volgende stap. In de vorm van een strategiegesprek, adviesaanvraag of virtuele meedenksessie.

En voldoende ‘volgende stappen’ leveren op hun beurt credits op. En ook een hogere kans op het winnen van die volgende opdracht.

Doordat hij elke dag digitaal luistert en conversaties aangaat, bouwt hij wekelijks aan tientallen relevante gesprekken.

Sociale media zoals LinkedIn vormen daarom een steeds belangrijker instrument in zijn sales & marketingmix. En in de digitale toolbox van elke ondernemer, commercieel directeur of marketingmanager die ook in het mondkapjestijdperk meer leads en business ambieert.

Deze 10 praktische tips helpen je om met Social Selling ook meer te verkopen.

Houd mijn volgende update in de gaten voor de meest onderschatte factor. En de beste manier om deze slim in te vullen. Het is niet het regelmatige gebruik van sociale media zelf.

Ik ben benieuwd wat jij denkt dat dit wel is. Deel je inzicht als comment onder deze blogpost.

 

b2b marketing

 

 

Photo credit: Edward Howell (Unsplash)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *