Gisteren sprak ik kort Martijn Aslander – lifehacker & connector – bij seats2meet in Utrecht. Ik vroeg hem naar zin van het vaststellen van de ROI van sociale media voor bedrijfsleven en overheid. Aslander gaf aan hierin totaal geen waarde te zien. “Richt je op die organisaties die het wel begrijpen en ga het gewoon doen.” En: “verbinding is een no brainer, maar sommige bedrijven zien dat nog niet. Die zijn meer van het uitsluiten”

Trending topics: verbinden en uitsluiten

Worden ‘verbinden’ en ‘uitsluiten’ de termen die het Nederland van 2010 het beste weerspiegelen? Als een soort ‘jaar trending topics’ zeg maar.

Niet alleen riep &Samhoud met de blauwe bal campagne op tot verbinding, voelden we ons verbonden in de strijd van de Nederlandse sporters in Vancouver en het nederlands elftal in Zuid-Afrika en groeit het aantal Nederlanders dat zich op één of meerdere digitale communities en social media verbonden voelt met elkaar.

Maar het alomtegenwoordige verbinden sluit uitsluiten niet uit.  Zo woedt ‘as we speak’ een felle discussie over het al dan uitsluiten van bepaalde politieke partijen van deelname aan een nieuw te vormen regeringscoalitie voor ons land. Banken sluiten inmiddels meer nieuwe klanten uit dan dat ze contracten afsluiten.

Uitsluiten soms ook zinvol?!

De economische crisis sluit grote groepen medewerkers en bedrijven uit van een produktieve bijdrage aan de economie. De communicatietsunami en verzakelijking van de maatschappij voelen kortom voor talloze mensen als een vervreemdende, sociale woestenij die het persoonlijke contact steeds meer uitsluit (Rik Smits vandaag in Opinie & Debat, de Volkskrant).

Natuurlijk kun je uitsluiten niet 100% uitsluiten. Je kunt nu eenmaal niet iedereen op je feestje uitnodigen of iedereen die je ooit hebt aangenomen lifelong employment beloven. Ook het afscheid nemen van klanten (Martijn Aslander heeft het zelfs over het ‘ontslaan’ ervan) is onderdeel van gezond ondernemerschap en de ‘cycle of life’. Keuzen maken en focus aanbrengen als land, organisatie, community of individu is essentieel.

De rode draad in mijn persoonlijke rollen als professional, ondernemer, business developer, maar ook privé thuis en in hobbies zoals toneel, reizen en sport is het slaan van bruggen tussen mensen en organisaties.

Nederlandse manager: scepsis over nut sociale media

Deze week bleek uit onderzoek van Avanade dat de Nederlandse manager sceptisch is over de inzet van sociale netwerken. Juist de meetbaarheid van de business waarde ervan geldt als een belangrijk obstakel.  Genoeg reden om sociale media niet te adopteren of ‘geheel vrijblijvend’ wat te pielen met 2.0 zoals Rick Mans in een tweet terecht verzuchtte?

De ‘networked economy’ biedt ongekende kansen. Aan ons innovators en early adopters de schone taak de brug te slaan naar de achterhoede in onze bedrijven, organisaties, families en elders. Door in het geval van collega ondernemers en bestuurders ook hun taal te spreken.

Waarde van sociale media: financieel en niet-financieel

En wel degelijk te wijzen op de waarde van sociale media in financiële  en niet-financiële termen. Want, zoals 2.0 marketing auteur en new economy guru Seth Godin vandaag blogt “People who are way out of sync with the digital maelstrom of the moment aren’t always bad followers. They might be great leaders.”

Het is dus goed om de ROI van sociale media niet alleen te definiëren als Risk of Ignoring (het negeren van de naar schatting 1+ miljard mensen op sociale netwerken wereldwijd) maar bij voorkeur ook als Return on Investment. Inderdaad: als ‘Sociaal Kapitaal’.

Sociale media ROI

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *