Zo’n 10.000 externe communicatieprikkels (waaronder reclame) bombarderen dagelijks onze hersenen. We denken dat we onszelf hiervoor maximaal kunnen afsluiten en zappen graag letterlijk of overdrachtelijk weg als we een advertentie in het Financieel Dagblad zien of voorbij zien komen op televisie. Hier hebben we immers geen trek in!

We kunnen ons niet verstoppen voor reclame

Onderzoek door Millward Brown’s CEO Erik Du Plessis toont echter aan dat zelfs als we ‘niet luisteren’ of in een andere ruimte ons bevinden dan waar een reclame bijvoorbeeld vertoond wordt of te beluisteren is, ons brein onbewust wel degelijk deze boodschappen verwerkt. Naar schatting 95% of meer van de keuzes die we maken komt voort uit dit onbewuste.

Sneaky

Het denken over de psychologie in reclame is al ruim honderd jaar oud. Neuromarketing pioniers Gale, Scott en Watson waren grondleggers over de ‘sneaky’ invloed van de reclame op ons onbewuste koopgedrag.

Beïnvloeding in tekst en plaatjes

Slim taalgebruik in reclame en call-to-actions stimuleert ons onbewuste brein – of we ’t nou leuk vinden of niet. Zo zijn we gevoelig voor reclames met tijdelijke aanbiedingen, aanbevelingen van mensen die we kennen of sympathieke mensen met autoriteit. Het gebruik van de juiste afbeeldingen is daarbij essentieel. Foto’s van voor de prospect herkenbare emotie, liefst pijn, doen het beter dan meer rationele overzichten van specificaties of onderscheidend vermogen. Ook afbeeldingen die contrast aangeven (voor/na, met/zonder) doen het volgens neuromarketing onderzoek ook goed.

Toon het perspectief van je prospect

Visuals werken des te sterker als deze getoond worden vanuit het perspectief van de prospect. Zo gebruikte een amerikaanse IT leverancier in een campagne voor e-business oplossingen de slogan ‘implementing an e-business strategy can be a rocky road’. Voorzien van een foto genomen vanuit het perspectief van (het stuur van) een mountainbiker die over een rotsachtig bergweggetje naar beneden stuitert.

In de onderstaande infographic een aantal herkenbare manieren waarop reclame vrijwel dagelijks een impact heeft op ons koopgedrag. Ook in business-to-business acquisitie bestaat de invloed van reclame. Daar is de impact zeer waarschijnlijk afhankelijk van een langere termijn inslijten van een positieve merkperceptie en -voorkeur voordat tot (een eerste) actie wordt overgegaan.

Liever zonder (al teveel) reclame toch het verschil maken in B2B? Download dan deze kosteloze dutchmarq whitepaper ‘meer omzet in B2B, met ‘minder marketing’.  

klantpsychologie in online B2B marketing

 

 

 

 

 

 

1 antwoord
  1. G. Kleijn
    G. Kleijn zegt:

    Ik erger mij aan die opdringerige afschuwelijke reclame. Zeer storend als ik bv naar de tv kijk want die rot reclame verstoort ineen klap het programma waar ik naar kijk. Reclame
    werkt ook op de begeerte van de mens en dat kan nooit goed zijn. Ik ontmoet weinig mensen die er positief over zijn. Als de storende reclameboodschappen plotsklaps komen gaat de radio even dicht en de tv op een andere zender totdat die ellende weer voorbij is en slaak ik een zucht van verlichting.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.