Een goede B2B salesman of -vrouw is ook een slimme marketeer

, ,

‘Ik ben smarketeer’, zeg ik met een glimlach aan de Europese collega’s die me nog niet kennen.

De ene na de andere sales executive en marketing manager druppelt de strakke, Londense meetingruimte binnen. Buiten op Trafalgar Square schijnt de zon uitbundig, en krioelen diverse zwarte cabs en dubbeldekkers rond het plein op weg naar hun volgende bestemming.

Met de meeste mensen uit dit Europese team aan sales, inside sales en marketing collega’s heb ik eerder samengewerkt. Toch leg ik de term ‘smarketeer’ graag uit.

B2B Sales kan niet zonder marketing en andersom.

Ik vertel dat ik rollen als bidmanager, accountmanager, programmamanager en marketing directeur heb mogen vervullen. En dat iedereen in sales zit.

Dat geldt voor een geduldige stewardess bij KLM die een veeleisende groep luidruchtige Chinezen blij houdt op weg naar Amsterdam. Maar ook mijn zoon van 15 die bij in het plaatselijke restaurant in de keuken en tuin werkt. Hij beseft dat ook zijn inzet bepaalt wat er elke week in de fooienpot zit. En natuurlijk geldt dat zeker ook voor B2B marketeers die aantoonbaar een serieus deel van de omzet willen helpen scoren.

Er is niets mooiers dan het vertrouwen van een klant winnen en langere tijd opnieuw verdienen. In samenwerking met een team, vanuit zowel inhoud als op basis van een groeiende klantrelatie.

Als ondernemer besef ik al ruim 10 jaar dat groeien en overleven niet lukt zonder een gezonde omzet. Als je je beperkt tot kopjes koffie drinken, het opbouwen van een merk en het genereren van leads houd je ’t niet lang vol.

Een slimme salesman stuurt op zowel kopjes koffie, zijn merk, voldoende leads en omzet. Hij opereert als de chauffeur van een Londense dubbeldekker: hij houdt zijn klanten aan boord, neemt ze mee langs de mooiste referenties en geeft ze een aangename klantervaring zodat ze graag terugkomen en weer instappen.

Terug naar de City.

Ik mag in het hartje van Londen een training verzorgen voor een amerikaanse opdrachtgever, een snel groeiende IT-marktleider in hyperveilige en slimme productiviteitsoplossingen. Met een indrukwekkend track record: 650.000 veeleisende bestuurders en in Nederland alleen al 65% van de AEX bedrijven maken gebruik van hun oplossingen.

Hoe kwam ik daar weer terecht?

Met mijn opdrachtgevers houd ik graag en juist ook persoonlijk contact.

Craig, de commercieel directeur Europa en Midden-Oosten postte op instagram zo’n 6 weken geleden een foto van de fonteinen op Trafalgar square: ‘getting ready for a day at the office’.

Ik weet dat hij geniet van muziek en kunst en wijs hem daarom op de tijdelijke expositie van de spaanse schilder Sorolla in de National Gallery, grenzend aan Trafalgar Square. Toevallig had ik daarover net een item in het Financieel Dagblad gelezen.

Hij stuurt me een bedankje en wenst ook mij een prettige dag ‘at the office’.

Een dag later stuurt hij ook via instagram een direct message: “you may get a call from HR in New York”.

En inderdaad, 1 of 2 dagen later sprak ik Aisha, de HR directeur. De vraag luidde of ik een training kon verzorgen tijdens zijn eerstvolgende kwartaalmeeting in Londen. Enkele belletjes met haar en Craig verder was hun training en mijn Eurostar trein naar Londen geboekt.

Was deze deal toeval of puur geluk? Denk je nu, dit is niet schaalbaar voor een grotere groep klanten of prospects? Laat ’t me weten via een reactie onderaan dit artikel.

In mijn gratis e-book Social Selling ‘Betere Leads & Meer Verkopen met Sociale Media in B2B’ vertel ik je graag hoe dit ook voor jou ook kan gaan werken. Graag leg ik je uit hoe dit ‘no sweat’ jou lukt. En nee, je hoeft geen B2B Beyonce of e-commerce Enzo Knol te worden om meer succes te behalen met sociale media in sales.

Download nu dit gratis e-book in Social Selling.

PS heb je een vraag voor me: op Instagram vind je me op @paulhm___

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.