In zijn column van 3 november 2011 in het Financieele Dagblad deelt serieondernemer Kees de Jong zijn gevoel van verlorenheid in het contact met zijn vijftienhonderd medewerkers. De Jong voelt zich regelmatig net zo verloren als anderhalf decennium geleden bij een gastcollege voor een grote aula universitair studenten. De Jong heeft geen idee wat het antwoord is op vragen als “Krijg ik de mensen mee? Komt mijn boodschap over?”. Aan zijn diverse communicatiemix ligt het ogenschijnlijk niet: memo’s, emails, intranet, video’s en conference-calls worden ingezet bij het bereiken van zijn collega’s werkzaam in 17 landen. En toch praat deze ondernemer “ongemakkelijk in het luchtledige”.

Het schrijven van een column in een nederlandstalige zakenkrant lijkt me persoonlijk een wat indirecte manier om wel feedback, interactie en dialoog op gang te brengen. De Jong’s eerlijke en transparante manier van communiceren in zijn column is tegelijkertijd een goed begin. En een indicatie van een open cultuur als essentiële randvoorwaarde. De sleutel is wat mij betreft namelijk gelegen in het stimuleren van een open dialoog met medewerkers, klanten en anderen. Een social business benut sociale technologie en sociale media bij het optimaliseren van de relaties met relevante belanghebbenden voor business doeleinden. Denk daarbij aan het inzetten van fora, blogs en microblogging: extern maar zeker ook intern.

Technologie wordt in die optiek ingezet om mensen te verbinden, en dichterbij klanten en medewerkers te komen. Klinkt paradoxaal, misschien. Maar zeker in een groot, multi-nationaal opererend bedrijf als dat van De Jong een absolute ‘must’. Voorbeelden van ondermeer SAP, Siemens en Hubspot tonen de kracht van social in business aan. Benieuwd naar een volgende column van Kees de Jong hierover.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.