GDPR in business-to-business: de top 3 opt-in kampioenen

, ,

Heb je jouw mailbox dankzij de GDPR fijn kunnen opschonen? De impact van de GDPR in B2B wordt steeds duidelijker. De nieuwe wetgeving vanuit Brussel leek tijden een zacht pruttelend privacy predikaat, maar is inmiddels trending topic in menig mailbox, twitter timeline en marketing & salesmeeting. Het belang van optimale privacy is onbetwist in een tijd van ontembare techreuzen en inmenging in andermans verkiezing of mailbox. Hieronder enkele best practices in GDPR (en enkele niet al te beste).

Privacy met stip op één

Interessant (althans, vind ik) is hoe B2B bedrijven omgaan met het ‘GDPR-compliant worden’. De stortvloed aan emails is opvallend, juist in de anderhalve week voor de ingangsdatum van AVG/GDPR. De meeste bedrijven geven de voorkeur aan een gortdroog bericht dat rechtstreeks uit het Nederlands Wetboek lijkt te zijn opgestaan. Dit type bedrijven ziet GDPR niet als kans maar als een ‘moetje’. Een gemiste kans. Vooral ook omdat het gemiddelde B2B bedrijf zijn eigen database vaak met 50% tot 70% (of meer) ziet krimpen.

CEx: stuntelig

De CEx lijdt hieronder het meest. Zou het vanuit de Customer Experience niet super zijn als abonnees op een nieuwsbrief of andere prospects juist nu worden verleid om te blijven? Dit zou alleen al lukken door in begrijpelijk nederlands, liefst met enkele visuals, infographic of een cartoon, het nieuwe privacybeleid te presenteren.

Uiteraard biedt een laatste email aan een grote emaildatabase een ultieme kans tot meer. Denk bijvoorbeeld aan het onder de aandacht brengen van een recent verschenen rapport of whitepaper, het promoten van een event of andere oplossing of het vragen van feedback. Mits waardevol en relevant uitgevoerd uiteraard, biedt de GDPR voor alle bedrijven een zetje in die richting. Laten we eens kijken naar een selectie van B2B bedrijven, en hun omgang met de GDPR.

GDPR: not-so-good practices

(Te) veel B2B spelers spelen alleen op safe. Het lijkt wel niet hun commercieel directeur, salesmanager of CMO de klantinteractie vormgeeft, maar de Legal Counsel zelf. Zij zien deze nieuwe privacy wetgeving blijkbaar vooral als een ‘moetje’, een mijlpaal om vooral niet commercieel te benutten. Met GDPR moet je vroom en rechtschapen omgaan, als een nieuwe juridische oppergod met hoofdzetel in Brussel.

Hierbij enkele, commercieel minder geslaagde voorbeelden hoe B2B bedrijven opnieuw het ‘ja-woord’ vragen:

Adobe: een vleugje creativiteit graag!

Adobe (alhoewel hun laatste poging visueel wel fraai is) gaat vooral op de juridische toer. Hoewel hun oproep (‘Blijf creatief, dankzij…’) niet slecht is, sneeuwt deze optisch onder door diverse juridische links.

 

Experian: wat stijfjes

Experian houdt het vooral erg formeel. De email komt nog net niet van de Legal Counsel zelf, maar ik heb geen eerder contact gehad met deze mevrouw, de EMEA marketing director. De ‘what’s in it for me’-vraag van een herbevestiging laat Experian hier onbeantwoord.

Richard van Hooijdonk zet nieuwe opt-out trend

Richard van Hooijdonk zet als trendwatcher en futurist mogelijk een nieuwe trend: opt-in is zo 2017, laten we onze relaties alleen de mogelijkheid bieden om zich uit te schrijven. Een wat wonderlijke keuze, als je het mij vraagt. Ik ga ervan uit dat hier ook een eigen interpretatie is toegepast van de AVG/GDPR.

Klasbord: strafwerk

Klasbord is uiteraard geen B2B voorbeeld, tenzij je dit leest als Brugklas2Business. Klasbord verwijst strict juridisch naar het nieuwe privacybeleid en gaat uit van een stilzwijgend, impliciet akkoord. Na de nodige GDPR webinars, belletjes met de AP / Autoriteit Persoonsgegevens en gesprekken met opdrachtgevers en collega’s ben ik deze shortcut nog niet tegengekomen. Oppassen dus voor Klasbord: strafwerk of – nog erger een boete die kan oplopen tot 4% van de omzet of EUR 20 miljoen.

GDPR met een knipoog

Gelukkig zijn er ook diverse voorbeelden van B2B bedrijven die de GDPR wat luchtiger (en toch serieus) benaderen. Zij laten zien dat een gezonde dosis emotie werkt. Bovendien benutten zij in veel gevallen wel dit soms letterlijk ultieme moment van de waarheid.

En dan hier een vijftal voorbeelden van B2B spelers die deze GDPR wetgeving omzetten in een kans:

Afterpay: FOMO

AfterPay speelt prima in op de angst om de zogenaamde FOMO: the Fear Of Missing Out. Door de copy daarop ook te laten aansluiten (‘wat ga ik dan missen als ik geen toestemming geef?!) benutten zij het moment om hun relaties aangesloten te houden. Ook AfterPay had nog meer dit ‘compelling event’ kunnen verzilveren door bijvoorbeeld een GDPR-actie of kortingscode aan te bieden aan degenen die blijven.

;-(

WeTransfer: draait er niet om heen

WeTransfer is misschien niet visueel de meest creatieve van dit GDPR-klasje, maar verbaal wel sterk. WeTransfer zegt waar het op staat: mensen vinden het maar niks als hun privacy niet wordt gerespecteerd (‘that’s creepy’). De nadruk in hun call-to-action ligt ook op het inschrijven, een ‘unsuscribe’ kan uiteraard ook maar wordt minder prominent getoond.

 

Zuiver Gastvrij: sympathiek gebaar

Zuiver Gastvrij doet zijn naam eer aan en maakt van deze privacy-mijlpaal een feestje. Onder die relaties die zich voor 25 april aanmelden verloot Zuiver Gastvrij driemaal een diner voor 2. Sympathiek, en een slimme manier om met een risicoloos aanbod extra verkeer te stimuleren.

Vlerick Business School: Vlaamse charme

Nog een stukje creatiever is wat mij betreft Vlerick Business School. De Vlamingen trekken slim een parallel met een (business) huwelijk. Slim en onderscheidend. Mijn ja-woord hebben ze.

And the winner is: PathFactory

PathFactory wint deze GDPR-competitie wat mij betreft. Hier is serieus aandacht aan besteed, compliment! Kijk en oordeel zelf maar…

 

GDPR in B2B: checklist

Wil je zeker weten dat jullie 100% GDPR-proof zijn of wil je met een praktisch GDPR-stappenplan de achterstand inhalen? Meld je dan voor 1 juli aan voor een van de gratis downloads van de kersverse GDPR checklist & stappenplan in B2B.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.