Al diverse jaren ben ik trouw en enthousiast gebruiker van LinkedIn. Ik behoor daarmee tot de inmiddels 200 miljoen leden van de LinkedIn community. Al enkele keren heb ik op het punt gestaan mijn gratis account om te zetten naar een betaalde, professioneel account. Maar iedere keer weerhoudt me iets daarvan. Wat is dat toch?

Rolodex 3.0

LinkedIn voegt doorlopend nieuwe functionaliteiten toe en biedt mij en andere B2B professionals en bedrijven een ‘rolodex 3.0′: al je contacten in 1 overzichtelijk platform vindbaar en benaderbaar. En (uiteraard) nog veel meer. De LinkedIn groepen, integratie met weblogs, twitter en Q&A brengen per segment, geografie of aandachtsgebied vraag en aanbod van informatie en kennis(sen) dichter bij elkaar. Ook in offertetrajecten en pursuits blijkt LinkedIn van grote waarde. Door de 1e en 2e graads connecties van collega’s uit sales, marketing en delivery snel en slim te inventariseren. En zo de DMU / decision making unit veel scherper in beeld te brengen.

Free trial?

Mijn enthousiasme voor het benutten van LinkedIn in B2B en nieuwsgierigheid naar hoe (nog) meer business waarde uit dit platform te halen vertaalt zich nog niet in een upgrade. LinkedIn biedt mij per email regelmatig de kans om een upgrade in LinkedIn uit te proberen via een ‘free trial’ van 1 maand. Tot zover niets aan de hand. Sympathiek gebaar ook.

Welke fout maakt LinkedIn in mijn optiek daarna echter? Bij het bevestigen van deze gratis proefperiode geven de kleine lettertjes aan dat een X bedrag automatisch van je credit card wordt afgeschreven. Au, dat doet pijn. Je krijgt dus eigenlijk geen gratis test. Maar een abonnement waarvan de eerste maand gratis is. Ik haak af. En met mij (te) vele anderen vermoed ik.

 LinkedIn lead nurturing or squandering in B2B

 

Risicoloos aanbod

Mijn tip aan LinkedIn zou zijn om – no strings attached – intensieve gebruikers van LinkedIn te stimuleren om daadwerkelijk de upgrade te gebruiken tijdens een free trial van 1 maand of langer. Misschien in ruil voor een endorsement van LinkedIn op hun profiel, of een andere vorm van sociale betaling. Na deze periode aan jou de kans om dit abonnement te contineren (betaald) of – no questions asked – terug te gaan naar je oude abonnement. Dat is daadwerkelijk een risicoloos aanbod. Wedden dat dat een veel betere basis biedt om de conversie te verhogen? Dit zorgt voor een veel grotere fanbasis en conversie dan LinkedIn (zich) nu realiseert.

Meer weten hoe je in B2B veel meer bekendheid en leads genereert met sociale media? Check deze tips.


 

 

2 antwoorden
  1. Maurice Hennevelt
    Maurice Hennevelt zegt:

    Hoi Paul,

    Je artikel is een feest der herkenning. Ik heb ook meerdere malen op het punt gestaan om op de betaalde variant over te stappen en het pas zeer recent ook daadwerkelijk gedaan. Om precies dezelfde redenen. Ik ben benieuwd of je tip Linkedin zal bereiken. Kwam toevallig vandaag ook nog dit artikel tegen:

    http://recruitmentmatters.nl/2013/01/18/jeff-jeff-what-on-earth-are-you-doing-to-us-linkedin-users/

    Linkedin krijgt het nog druk.

    Beantwoorden
  2. Jeroen Bakker
    Jeroen Bakker zegt:

    Hi Paul

    Ik ben, als intensief gebruiker, net ingegaan op de ‘gratis’ aanbieding van linkedin. Heb echter aangegeven bij hun customer support dat ik geen creditcard heb maar wel gebruik zou willen maken van de aanbieding. vervolgens heeft customer support mij de gratis maand gegeven, zonder de creditcard.
    Ik ben nog een beetje zoekende maar de premium service bied wel echte extra’s. Het geeft je het gevoel een echt overzicht te hebben. Bijvoorbeeld doordat je ineens kunt zien wie je allemaal hebben bekeken, waarop ze zoeken, waarvandaan ze zoeken etc. Als echte B2B marketeer zou je daar best leads uit kunnen halen.

    Ben er nog niet uit of ik voor al dit extra’s zou willen betalen. En ben natuurlijk benieuwd wat er gaat gebeuren na afloop van deze maand. Krijg ik dan een rekening binnen?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.