Ben je online (nog) ongeduldiger dan in een winkel of op kantoor? Je bent niet de enige: steeds meer mensen leggen de online lat steeds hoger als het gaat om snelheid en ‘performance’. Hierbij volgt geen pleidooi voor haast, wel voor (zakelijke) snelheid. Keihard nodig, ook in B2B marketing en sales anno nu.

De statistieken spreken voor zich. Al na enkele seconden wachttijd haakt een fors deel van de wegbezoekers af bij het openen van een webpagina. Jullie reputatie moet dan wel verdraaid sterk zijn wil men het geduld opbrengen om te wachten op jullie nieuwste verhaal, blogpost of update. Andersom geredeneerd zijn de partijen met een ijzersterke reputatie meestal ook online rrrrazendsnel.

 

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Igor Stravinsky

 

Hoe meer je je haast, des te langzamer ga je.

Seng Ts’an

 

Ga je Google analytics statistieken maar eens na. Hoe hoog is jullie bouncepercentage en het aantal bezoekers dat terugkeert? Als de bounceratio hoog en de online loyaliteit juist erg laag is, is de kans groot dat jullie online simpelweg te langzaam zijn.

laadtijd website B2B

Bijgaande grafiekjes tonen dit haarfijn aan (bron: www.vpnmentor.com). Drie seconden is het zogenaamde ‘window of opportunity’, de tijd die je gegund krijgt op je waardevolle content zichtbaar te maken voor de gemiddelde bezoeker. 40% van de klanten, prospects en mogelijk waardevolle nieuwe medewerkers of partners haakt af, op zoek naar sneller beschikbare antwoorden. En nog veel erger: 4 op de 5 bezoekers komt vervolgens niet meer terug. Het aloude motto ‘geen tweede kans op een eerste indruk’ wordt zo wel heel pijnlijk duidelijk.

verlaten webpagina door laadtijd

Juist nu het online kanaal juist ook voor B2B spelers steeds belangrijker wordt is snelheid steeds belangrijker. Prospects en klanten doen misschien 6 maanden of langer dan een jaar over hun koopreis, en lijken alle tijd van de wereld te hebben. Juist op die momenten die er toe doen is snelheid echter van levensbelang.

Een kort ABC’tje over online snelheid volgt hierbij:

  • Een snelle werkende website is beter dan een ‘mooie’ website
  • Check de bouncerate eens op jullie online kanaal: hoeveel afhakers zijn er?
  • Check de website Grader van HubSpot voor jullie eigen site
  • HubSpot zegt dit over snelheid: “the ideal page load speed for your website’s HTML (…) to be less than 1.5 seconds”
  • Google PageSpeed Insights biedt extra inzichten in snelheid
  • Houd visuals klein en neem dus niet die hoge resolutie foto’s van je MT op
  • Optimaliseer ‘de achterkant’: houd jullie code compact en zorg in samenwerking met jullie IT-team of website partner voor slimme keuzes in bijvoorbeeld browser caching, compressie en het optimaliseren van CSS (geen zorg, zolang zij die termen maar herkennen weet je dat ze je verder kunnen helpen :-))

Tijd – waaronder ik ook tijdigheid, snelheid en timing versta – is een van de drie succesfactoren in B2B anno nu. Tijd, aandacht en emotie maken het verschil.

Hoe belangrijk is snelheid offline en online voor jullie B2B bedrijf? Laat je bericht hieronder achter. 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *