KingFishMedia Social Media survey: eerst doen dan rekenen

, , ,

KingFishMedia rondde in augustus een onderzoek af in samenwerking met HubSpot and Junta42 naar de adoptie van social media. Navraag bij onderzoeksleider Gordon Plutsky leerde me dat de geografische scope van deze survey beperkt was tot Noord Amerika. Maar als het gaat om de ROI van social media is deze discussie misschien ook wel veelzeggend voor hoe ‘we’ aan deze kant van de Atlantische oceaan tegenover social media (zouden kunnen) staan.

Resultaten sociale media: boven verwachting

Wat valt namelijk op? Als het gaat om de resultaten uit het verleden met social media geeft bijna de helft (47%) van de respondenten aan dat die “conform of boven verwachting” zijn.  Een bijna even groot percentage (43%) respondenten heeft uberhaupt niet de resultaten gemeten. En slechts 10% geeft aan dat de social media output (veel) slechter was dan verwacht. In een tijdsgewricht bepaald door focus op korte termijn overleven en cashflow is dit op zijn minst opmerkelijk. De ‘markt’ lijkt echt geloof te hebben in de waarde van social media en begint gewoon. Met ervaring op te doen.

 

sociale media ROI

 

Verwachte ROI van sociale media

Als het gaat om de vereiste ROI in toekomstige 2.0 initiatieven ontstaat een vergelijkbaar beeld. Nog geen derde van de respondenten in de KingFishMedia survey heeft een ‘harde’, op ROI gebaseerde business case nodig voordat het senior management het groene licht geeft. Bijna tweederde deel (64%) heeft geen harde, cijfermatige onderbouwing vooraf nodig om door te kunnen. Maar slechts een minderheid daarvan meet helemaal de resultaten niet.

Kortom; praktische ervaring opdoen, ‘learn as you go’ en voortschrijdend inzicht (ook cijfermatig) opbouwen is de overheersende gedachte in het Amerikaanse bedrijfsleven ten aanzien van 2.0. Aan ons in Europa en Nederland in het bijzonder de taak diezelfde proactieve houding ten opzichte van social media en marketing 2.0 (of is het alweer marketing 3.0 sinds het verschijnen van Kotler’s nieuwste boek?!) aan de dag te leggen. Met kleinschalige, creatieve initiatieven vol impact.

sociale media campagne

Wat zijn jouw verwachtingen van sociale media als instrument bij B2B marketing & sales? Laat je reactie achter als reactie op deze blogpost.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.