Echt effectieve landingspagina’s maken is een kunst. Elke zichzelf respecterend marketing automatiseringsplatform ondersteunt het maken, beheren en optimaliseren van landingspagina’s. Maar het verschil zit ‘m – zoals vaak – in de details die zich niet laten automatiseren.
Hieronder een voorbeeld van Sitecore’s huidige campagne over Forrester’s Web Content Management (WCM) rapport, en Sitecore’s score daarin. Deze 5 aspecten vallen daarbij op.
1. De tekst is letterlijk uit het Engels vertaald: ‘een analyse van de bedrijfstak van uitgeverij van websites tot leverancier van digitale ervaringen’.
2. De campagne, en in ieder geval het persbericht en onderstaande landingspagina’s, blinken uit door Sitecore’s product push. De feitelijke business vragen en twijfels bij klanten en prospects blijven onvoldoende geadresseerd.
3. Relatief veel, soms irrelevante informatie wordt opgevraagd in ruil voor dit kosteloze Forrester rapport. Met name het in dit stadium (waarschijnlijk orientatiefase, top of the funnel) opnemen van een telefoonnummer als verplicht veld is onverstandig. Dit wekt de indruk alsof direct na downloaden een telefoontje kan volgen. Mogelijke conversie killer dus.
4. De opmaak en spelling zijn slordig. Dit maakt een haastige, niet verzorgde indruk. Zo staat er in de engelse versie ‘indutry’ in plaats van ‘industry’. In de nederlandse vertaling ontbreekt een laatste woord in de eerste bullet en verspringt de derde bullet.
5. De autoriteit van Forrester komt slechts gedeeltelijk tot zijn recht. Forrester’s uitspraken zijn hier een prima wapen om in te zetten. Maar waarom komt Forrester wel in de visual voor en rechtsbovenin de landingspagina in ‘The Forrester Wave (TM)’, maar niet met naam in de titel? Daar staat immers ‘onderzoeksbureau’.
Meer weten hoe ook jullie digitale dialoog onweerstaanbaar te maken is? En ervoor zorgt dat prospects en klanten graag een volgende stap nemen in hun koopproces? Lees dan deze DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.
Een effectieve landingspagina maken is en blijft inderdaad een vak op zich, waarbij in dit geval ook nog eens rekening gehouden moet worden met het strenge beleid van Forrester met betrekking tot het gebruik van Forrester onderzoek in de eigen communicatie (Forrester citations policy: http://www.forrester.com/marketing/policies/citations-policy.html).
Hier de Engelse en Nederlandse versie van de SDL campagne rond hetzelfde onderzoek:
http://www.sdl.com/campaign/wcm/forrester-wave-wcm-2013.html
http://www.sdl.com/nl/campaign/wcm/forrester-wave-wcm-2013.html
Beter?
Dat voorbeeld toont aan dat meertaligheid en consistentie wel degelijk hand-in-hand kunnen gaan.