De retorische vraag ‘Gaat marketing-automatisering ten koste van creativiteit?’ stond de afgelopen dagen prominent in een homepage poll op Adformatie.nl. In mijn optiek is het antwoord duidelijk. Maar dat is blijkbaar lang niet iedereen met me eens.

Marketing moet en kan steeds meer tranformeren tot een ‘creative science’. Creativiteit en een meer data-gedreven aanpak gaan wat mij betreft prima hand in hand. Enerzijds is creatie puur op onderbuik misschien best vermakelijk, maar hopeloos achterhaald als niet duidelijk is wat dit brengt. Anderzijds is een puur feitelijke aanpak zonder beleving, zonder gevoel ook geen lang leven beschoren.  Ik was daarom verrast door de bijna gelijke score in het aantal voor- en tegenstanders van de stelling. Eind vandaag nogeens gespiekt, en de score begint gelukkig al wat meer in het voordeel van de ‘nee-stemmers’ te gaan. Marketingautomatisering gaat niet ten koste van creativiteit. Het zorgt er vooral voor dat creativiteit meetbaar en relevant wordt. Door per kanaal, per instrument en per uiting te meten wat werkt en wat niet. Door A/B testen of multivariate testen van meerdere uitingen. Waarbij de ene nog creatiever blijkt te leiden tot conversie dan de ander.

Een effectieve marketingdiscipline in b2b heeft voldoende balans tussen creativiteit en wetenschap. En oog voor welke zaken het beste in-house danwel uitbesteed zouden moeten worden. Wil je weten hoe jullie eigen marketing discipline presteert op de meest relevante activiteiten? Vraag de kosteloze nulmeting aan.

Marketingautomatisering ten koste van creativiteit

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.