Vanavond speelde het nederlands elftal zijn eerste wedstrijd op het EK. Helaas verloren ‘onze jongens’ met 0-1. Misschien is het beroepsdeformatie, maar de parallel met B2B marketing en sales dringt zich op. De eerste campagne van ‘commercieel directeur’ Van Marwijk was simpelweg niet effectief. Waar ging het vooral fout?

De verdediging alias business development was allerminst innovatief. De marketing op het middenveld deed het weliswaar een stuk beter. Het leverde zowel voldoende bereik en diverse, goed gekwalificeerde leads op. Maar de sales in de voorhoede deed weliswaar aan opvolging, maar wist op geen enkele manier tot deal closing te komen.

Ook ‘nieuwe media’ in de commerciële mix (de wissels Huntelaar en Van der Vaart) wisten het tij niet te keren. De conversie tot een mooi contract in de vorm van een goal bleef uit.

De Deense funnel (en zeker ook later vanavond die van die Mannschaft) zag er vrijwel recht uit: uit buitengewoon weinig echte kansen scoren ze één hele belangrijke kans. Beide teams verzilveren daarmee meteen een goede marktpositie in deze poule.

De Nederlandse funnel was vanavond gelijk aan een verstopte trechter. Zelf geloof ik sterk in een nog hechtere samenwerking tussen marketing, BD en sales. In de vorm van account based marketing / ABM. Marketing als vooruitgeschoven post zeg maar. Benieuwd of Van Marwijk op tijd voor de volgende wedstrijd ABM voor Oranje weet te vertalen naar de grasmat. ABM wordt dan misschien Advanced (Foot)Ball Management?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.