Reuters kwam vorige week met de Reuters Top 50 van zogenaamde ‘Social CEOs’. De definitie van Social CEO volgens Reuters is ‘meest besproken CEO op het web’. Het web in brede zin dus, inclusief de blogosphere en sociale media. Welke verrassingen staan er op deze lijst?

Op de lijst prijken bekende namen van grote concerns als Richard Branson (Virgin) en Rupert Murdoch (News Corporation). Daarnaast juist ook CEOs van leveranciers van social media oplossingen en -platforms als Pete Cashmore – what’s in a name – (CEO Mashable), Kevin Rose (CEO Digg, WeFollow) en Jack Dorsey (Twitter, Square) staan in de top 10.

 

Willen de echte Social CEOs nu opstaan?

Veel interessanter is het wat mij betreft om de meest ‘Social CEOs’ te herdefiniëren tot die Voorzitters van de Raad van Bestuur of directievoorzitters die zelf online de dialoog aangaan met de wereld om hen heen. Via een weblog of microblogging (twitter, facebook). Of via regelmatige online video boodschappen (YouTube, Vimeo) waarop feedback en commentaar mogelijk is. Om te beginnen met Nederlandse CEOs (vooruit, het mogen ook voormalige CEOs zijn).

Eerste aanzet voor een top 10 in Nederland

Geen academisch onderzoek. Wel een eerste aanzet. Met In random order deze top 10:

  1. Ruud Koornstra (CEO Tendris)
  2. Rijn Vogelaar (CEO Blauw Research)
  3. Willem Lageweg (CEO MVO Nederland)
  4. Tom Coronel (Eigenaar Coronel Racing en drijvende kracht achter diverse webshops)
  5. Henk Broeders (Lid Executive Committee, Capgemini)
  6. Jeroen Versteeg (CEO Sogeti)
  7. Lennard Hoogenraad (IDG Nederland)
  8. Marcel van den Bunder (algemeen directeur, Roda JC)
  9. Marc van Erven, (algemeen directeur ARAG Rechtsbijstand)
  10. Bas van der Veldt (CEO AFAS Software)

De CEO twitter lijst http://ceo.twittergids.nl/ is geraadpleegd maar niet hergebruikt bij het samenstellen van bovenstaande top 10. Die bevat vooral zelf benoemde CEO’s of zelfstandige ondernemers.

Het merendeel van de Nederlandse CEOs is niet actief op sociale media. Onderzoek gepubliceerd op frankwatching toont tegelijkertijd aan dat de Nederlandse CEO verder is met het gebruik van sociale media dan zijn Amerikaanse counterpart. Da’s verrassend. Tegelijkertijd toont bovenstaand lijstje aan dat er nog veel ruimte voor verbetering is.

Wat is jouw top 10 met meest ‘Sociale CEOs’ van Nederland? Of wie ontbreekt in ieder geval in bovenstaande lijstje? Aanvullingen via een comment of berichtje zijn zeer welkom.

 


1 antwoord
  1. Arthur Kruisman
    Arthur Kruisman zegt:

    Hi Paul,

    Ik ben niet zo van top x’en omdat je daarin altijd iemand te kort doet en bovendien, wat is ‘sociaal’ en dan ook nog eens de CEO’s terwijl dat ‘executive level’ fenomeen juist aan de orde wordt gesteld. ‘Iedereen’ een knooppunt van essentie in ‘het grid’ past veel meer en daarover is natuurlijk niet smeuïg iets te vertellen, dat snap ik.

    Social influence gaat een rol spelen, absoluut, maar in die ontwikkeling gaat de rol van een fenomeen als CEO eerder onderuit dan dat het een aanvullend aspect wordt. Dus ik heb wat moeite om ‘oude/huidige’ hiërarchische machtsrol te koppelen aan het fenomeen social influence die juist door iedereen benut kan worden. Dus als social influence als main entrance voor een toch te maken top 10 zou gelden, kom je dan überhaupt nog op een lijstje uit waar CEO’s op staan? Dan draai ik het om.

    Voor wat het waard is 😉

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.