Verbinding: waarom goed soms beter is dan best

,

Eergisteren werd ik verrast door een tv commercial waarin Salem Samhoud van adviesbureau &samhoud Nederlanders oproept tot verbinding. In de aanloop naar het WK in Zuid-Afrika en landelijke verkiezingen in Nederland prima getimed. Is het niet zo dat juist na het sluiten der stembussen niet de verschillen maar het verbinden van de overeenkomsten telt?

De behoefte aan verbinding is universeel. En is niet alleen van toepassing in B2B marketing & sales maar geldt ook voor individuen, organisaties, landen, sportverenigingen, popconcerten enzovoort. De enorme diversiteit aan online communities, fora, nieuwsgroepen en hun exponentieel uitdijende content onderstreept dit.

Verbinding begint met haarscherp formuleren wat je wilt en wat je bijzonder goed kunt. Ik noem dat bij voorkeur het persoonlijk of corporate DNA. Het social web lijkt voor de helft over de zijns-vraag te gaan (zie illustratie). Maar in een wereld steeds “platter, heter en voller” (Thomas Friedman) is onderscheidend vermogen steeds minder maak- en houdbaar. Nieuwe produkten, ideeën en diensten zijn al snel weer ‘commodity’, en gekopieerd.  Het streven naar ‘beter, best’ is daarom een nooit ophoudende human ratrace.  Maar begint wel altijd met goed doen en openstaan voor verbetering.

De 10 (vooral westerse?) uitdagingen om tot echte verbinding te komen op de werkplek, met zakenpartners en ook elders:

  1. We moeten niet alles zelf willen doen
  2. Streven naar perfectie is prima, maar soms is voldoening scheppen in goed werk leveren en openstaan voor suggesties van anderen de basis voor beter
  3. Geduld en stilstaan leidt tot meer reflectie en meer gevoel
  4. Ambitie hand in hand laten gaan met niet ten koste van de ander willen excelleren
  5. De ‘peer pressure’ tot korte termijn gewin verruilen voor een langere termijn horizon
  6. Onze neiging om te overstemmen leren onderdrukken door op onze tong te bijten en oren te spitsen
  7. Niet alleen onze zeepkist-helden zoals Branson, Bono of Barack te vereren maar oog te hebben voor nieuwe kansen in de 99,9999999% overigen
  8. De druk van tijd en geld als enige KPIs aanvullen met nieuwe zingevers
  9. De braafheid of angst laten varen om elkaar de waarheid niet te durven zeggen en de spiegel voor te houden
  10. Nieuwsgierigheid weer toestaan, en het kind in onszelf toelaten en laten spelen.

Op het moment dat we hierin samen goed doen is dat beter dan alleen de beste te zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.