Slimme lead generatie is als zuurstof voor elke business. Het aanboren van relevante, goed gekwalificeerde leads zou eigenlijk een permanente activiteit moeten zijn van marketing, sales en service professionals. Dat kunnen ook leads zijn voor de afdeling HR als het gaat om nieuwe collega’s overigens. In deze post gaat het om commerciële leads. 

Te vaak wordt lead generatie gezien als een activiteit om een onvoldoende gevulde pipeline op korte termijn op te vullen. Via een campagne waarbij het accent ligt op zoveel mogelijk contactmomenten met prospects te genereren, liefst zo snel mogelijk.

Dat kan zinvol zijn. Maar is te vaak afhankelijk van geluk. In business-to-business is volgens MarketingSherpa slechts zo’n 3% van alle prospects op dit moment ‘koopbereid’. De kans is dus groot dat een campagne onvoldoende aansluit bij de business prioriteiten en de fase in het koopproces op dit moment. Relevante content in de context van klant en prospect maakt steeds meer het verschil.

Ik voorspel een gouden toekomst voor die (B2B) bedrijven die lead generatie tot een hogere kunst verheffen. Niet alleen als het gaat om bestaande producten en diensten aan de m/v te brengen. Maar juist ook bij het vaststellen van de werkelijke behoeften van een doelgroep nog in het ontwerpstadium van een nieuwe oplossing.

Een mooi voorbeeld daarvan is Audi (bekend van de 4 Olympische ringen ;-)).

Audi betrekt al in een vroeg stadium potentiële berijders van de A3 Sportback, nog voordat de auto beschikbaar was om in te rijden. De Audi Love Story nodigde mogelijke berijders via ondermeer gepersonaliseerde emails, social media, tv advertenties, het Audi magazine uit voor een virtuele testrit. Met als doel om gerichter prospect data te verzamelen en leads te genereren. Dit levert Audi een alsmaar groeiende database uit met veel beter inzicht en begrip in hun klanten en prospects. En ruim 10.000 gekwalificeerde leads. Bekijk de video voor een impressie.

 

 

Benieuwd welke kansen jullie in B2B beter kunnen verzilveren als het gaat om het genereren van Marketing Qualified Leads (MQLs) en de conversie daarvan naar gekwalificeerde leads voor Sales? Download deze DutchmarQ whitepaper.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *