Diegene die zich verdiept in de wereld van social media komt al snel de social media modellen van Forrester tegen. Het acronym POST (people, objectives, strategies en tools) bekt lekker en is wellicht het meest gehanteerde en tegelijk relatief oppervlakkige 2.0 social media model. Maar wat heb je er aan als je werkzaam bent in B2B acquisitie, marketing of sales?

Juist ook voor B2B heeft Nina Kornaat (@pinaatje op Twitter) het Social Media Community Building Model ontwikkeld. Dit model hanteert 4 doelstellingen die men kan definieren bij het vormgeven van een social media beleid. Deze doelstellingen zijn respectievelijk:

Customer communication

Over klachten, vragen, suggesties en meningen vindt een online dialoog plaats met de doelgroep. Social Media kunnen in deze communicatie bijdragen aan de binding van gebruikers aan het merk.

Brand exposure

Door de inzet van Social Media kan de aandacht gevestigd worden op een merk (of organisatie). Het is hierbij uiteraard van belang goed na te denken over de kernwaarden en het gewenste imago van het merk.

Traffic

Social Media kunnen gebruikt worden traffic te genereren naar andere plekken waar de organisatie aanwezig is. Dit kan zowel online (website) als offline locaties zoals evenementen betreffen.

Research

Input van prospects en klanten kan bijvoorbeeld gehanteerd worden voor productontwikkeling.

Bij het onderdeel Brand Exposure raakt @pinaatje wat mij betreft de kern die verdere uitwerking verdiept. Een goed en doordacht social strategy begint namelijk binnen in je organisatie, bij het vaststellen van die echte kern, het corporate DNA. Voor marketeers vaak een niet voor de hand liggende stap. Ze hebben immers geleerd van buiten naar binnen te kijken, op zoek te gaan naar customer insights, en voor de markt relevante proposities te ontwikkelen.

Niet onwaar, en vooral blijven doen! Tegelijkertijd pleit ik voor een start van binnenuit. Het interview in de meest recente uitgave van Managementboek Magazine met Deepak Chopra over ‘De ziel van leiderschap’ geeft aan dat ik me daarbij in goed gezelschap bevind.

Vier fasen

Het social media model bestaat uit vier herkenbare en duidelijk uitgewerkte fasen, respectievelijk de 1. Definitiefase, 2. Strategiefase, 3. Uitvoeringsfase en 4. Evaluatiefase. Voor meer details verwijs ik graag naar Nina Kornaat’s model. Benieuwd naar Nina’s en jouw visie op mijn voorstel de bovenstaande definitiefase uit te breiden met het vaststellen van de ‘corporate essence’.

Bij het bepalen van het DNA van de onderneming kan overigens – naast de betrokkenheid van management en medewerkers – juist ook een blik van buiten via klanten, analysten en het algemene publiek het echte inzicht alleen maar verrijken.

 

Community Building Model in B2B Nina Kornaat

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.