In m’n vorige post ging ik dieper in op de vergelijking tussen de Gartner’s hype cycle 1 van zogenaamde ‘emerging technologies’ voor 2009 en 2011. Daarbij constateerde ik al het gros van de zogenaamde social technologies verdwenen zijn van de Gartner hype cycle. Dit betekent dat ze of voortijdig verouderd zijn of dat hun adoptie graad is gestegen tot tenminste 30% markt penetratie. Verrassend, vooral bekeken in het licht van de snelheid (of  liever, het gebrek daaraan) van technologie in business to business verkoop & marketing. Laten we een kijkje nemen naar enkele belangrijke trends.

Corporate blogging – 2 tot 5 jaar van algemene adoptie (‘mainstream adoption’)
2009: op de zogenaamde helling van verlichting (‘slope of enlightenment’).
2012: van de Gartner hype cycle af (maar geen algemene adoptie als het gaat om B2B business).

Microblogging (Twitter) – 2 tot 5 jaar van algemene adoptie
2009: voorbij de zogenaamde peak of inflated expectations, (…) begint microblogging een eigen plek te veroveren naast bestaande kanalen zoals email, blogging en wiki’s.
2012: niet meer op de Gartner hype cycle (maar geen algemene adoptie in business-to- business marketing & sales).

Online Video (YouTube en dergelijke) – 2 tot 5 jaar van algemene adoptie
2009: op de top van zogenaamde ‘inflated expectations’.
2012: van de Gartner hype cycle af (nog lang geen gemeengoed echter in B2B business).

Social software suites – 2 tot 5 jaar van algemene adoptie
In 2009 gaf Gartner aan: ”er zijn duidelijke aanwijzingen dat bedrijven niet alleen hiermee experimenteren maar in een aantal gevallen ook komen tot een aantal eerste implementaties  (….). Desillusie treedt soms op, gevoed door het besef dat, zelfs met een software suite, veel werk noodzakelijk is om te komen tot een effectieve social software implementatie“.
In 2012 zakt de positie van social software suites op de hype cycle verder in de zogenaamde trog: de desillusie heeft inderdaad doorgezet bij Gartner’s hype cycle voor Social Software.


1 De Gartner hype cycle geeft een momentopname weer van de rijpheid, adoptie graad en business toepassing van meer dan 1900 specifieke technologieën en trends.


Gartner’s hype cycle voor Social Software 2011.

Hoewel de algemene Gartner hype cycle in zogenaamde emerging technologies anno 2011 veel minder sociale technologieën bevat, is Gartner’s hype cycle die helemaal gewijd is aan social software juist een rijke bron van nieuwe sociale assets. De items in vet weergegeven zijn de  technologieën die B2B commercieel directeuren zoals heads of marketing en directeuren verkoop naar mijn mening serieus zouden moeten nemen in hun business to business sales, marketing en service initiatieven.

Stijgers
Stijgers op de social software hype cycle zijn MDM of Social Data, Video Content Management & Delivery, Social Content, Security Applications Embedded in Social Media, Social Media Compliance, The Collective Social-Learning Platform, Crowdsourcing, Enterprise Internet Reputation Management, Simultaneous Collaborative Editing en Social Media Metrics.

Op de top
Expertise Location and Management, Social Network Analysis, Social Software Standards, Cloud Collaboration Services, Social Analytics, Social Profiles, Activity Streams, Cloud Email, Mobile Collaboration Client.

De diepte in
External Community Platforms, Content Analytics, Social Media Consulting, Unified Communications and Collaboration, Personal Subscriptions, Social Software Suites,  Internal Community Platforms.

Weer omhoog
Consumerization, Idea Management, Mobile Social Networks, Social-Media Monitors, Dedicated Email Services

Richting het plateau
Folksonomies/Social Tagging, Social Search

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.