Het belang van de salespitch, beursaanwezigheid en push sales in B2B neemt af. En omgekeerd neemt de noodzaak toe van een meer permanent openstaan voor contact met klant en prospect. Je zou kunnen stellen dat marketing en verkoop tot voor kort discontinu waren georganiseerd: in kortlopende campagnes. B2B Marketing en Sales krijgen de uitdaging meer continu in benadering en uitvoering te worden.

Strategisch en tactisch zou je daarom meer van het perspectief van de marathonloper moeten uitgaan. Om operationeel veel dynamischer te leren van ervaringen wat goed werkt en wat minder werkt. Op die korte termijn zou je daarom beter in ‘sprints’ de marketing en sales inspanningen kunnen uitvoeren. Met focus op de meest veelbelovende prospects en waardevolle klanten. En iteratief, vergelijkbaar met de wijze waarop software development steeds meer plaatsvindt. In software development methoden zoals DSDM en IAD is letterlijk sprake van iteraties en bij RUP zelfs van ‘sprints’. Laat dat een voorbeeld zijn voor slimmere executie in nieuwe sales en marketing.

De lange salescyclus in b2b begint dus… nu!

 

B2B marketing marathon geen sprint

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.