In een tijd waarin budgetten onder druk staan en reclame vooral is weggelegd voor bedrijven met ‘diepe zakken’, winnen zogenaamde owned media en earned media aan kracht. Juist in B2B.
Gratis media
Hoe kun je je eigen media inclusief medewerkers, bedrijfsauto’s, kantoorgebouwen, website en dergelijke een luidere stem geven? En daarbij de kracht van verdiende credits in de vorm van referenties, aanbevelingen en social media vermeldingen verzilveren?
Waarom zou je immers betalen voor reclame als je gratis oogballen kunt realiseren?
Bloedrode SEOceaan
Terechte vragen, waar steeds meer bedrijven en professionals actief invulling aan geven. Aanvankelijk leek die SEO-kans op een blauwe zee van mogelijkheden. Met relatief weinig concurrentie en een groeiend zoekvolume op de in jouw markt relevante zoektermen.
Een ware content concurrentieslag tekent zich echter in bijna alle markten inmiddels af. De kalme azuurblauwe content zee is verworden tot een bloedrode SEOceaan. In exponentieel tempo verschijnt alsmaar meer content. Meer content hoeft niet per definitie slim te zijn. De algoritmes van Google veranderen immers regelmatig. En met de recente Google Penguin en Panda updates wordt SEO steeds minder een maakbaar metier.
Doorgeschoten, en dus toch weer hinderlijk
Content marketing biedt nog steeds een vriendelijk, non-disruptive alternatief voor marketing 1.0 instrumenten als outbound telesales, DMs en trade shows. Wanneer content marketing echter degenereert tot ouderwetse push marketing schiet men zijn doel mijlenver voorbij.
Wat dan wel?
Greg Henderson van SEO Desk verwoordt het treffend: “hoe veranderen we SEO van Search Engine Optimization in Social Engagement Optimization?” Ik deel Henderson’s oproep tot het delen van hoogwaardige content. Content die echt is (authentiek vind ik inmiddels zo rotwoord), informatief, antwoorden geeft op de vragen die relevant zijn voor je doelgroepen en aantrekkelijk. En inspeelt op de feitelijke drijfveren van de lezer: prospect, klant of andere gegadigde. Daarbij helpen bewezen inzichten vanuit klantpsychologie, gedragseconomie en neuromarketing.
En vooral door aan de slag te gaan, en echt onderscheidend werk, producten en diensten te leveren. Eerder vandaag las ik ergens op twitter deze tegeltjeswijsheid: “your online success really depends for 80%-90% on your offline behavior”.
Waarvan akte (en nu aan de slag dus).
Toch nog even doorlezen? Download dan deze kosteloze DutchmarQ whitepaper: ‘Meer omzet, met ‘minder marketing in Business to Business’?‘. En vergeet ‘m vooral niet te delen met je collega’s. Dank!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!