Werkt een ‘social competition’ ook in B2B?!

, , , ,

Sinds enkele maanden ben ik als interim programmamanager betrokken bij de voorbereiding en uitrol van een Social Media programma. Dat is op zich niet zo spannend, zul je misschien zeggen. Wat het spannend maakt is dat de doelgroep een wereldwijde groep professionals in B2B is, bestaande uit stedelijke planners, architecten en lichtontwerpers.

Naar schatting van Facebook zo’n 1,2 miljoen zielen, tevens in lijn met schattingen van mijn opdrachtgever. En juist deze doelgroep laat zich door grote leveranciers van lichtoplossingen zoals mijn Eindhovense opdrachtgever niet de wet voorschrijven (of B2B lichtoplossingen). Hoe is die groep wel te prikkelen en in beweging te krijgen?

Zaak dus om op een geheel andere manier het vertrouwen verder te winnen en juist ook op creatief vlak een bijdrage te leveren aan deze community. Juist die aspecten, in combinatie met het feit dat er op B2B gebied nog niet gek veel vergelijkbare campagnes zijn geinitieerd, maakt het werken aan dit programma erg inspirerend. Ik kan er op dit moment niet al te veel over zeggen, maar de combinatie van visuele content, lichtprojecten en een reis om de wereld zijn enkele key ingredienten.

Mede geïnspireerd door “the best job in the world” (het winnen van een betaalde job als beheerder van een eiland voor de kust van Queensland, Australië) is het plan opgevat om een professionele lichtontwerper deels door de community zelf (via social voting), deels door een professionele jury de kans te bieden gedurende 3 maanden ’s werelds meest aansprekende danwel opvallende lichtprojecten te bezoeken.

En van passende vragen, commentaar en visueel materiaal in de vorm van foto’s en video’s te voorzien. In een volgende blogpost meer over deze competitie, inclusief het social platform zelf. Voor nu rond ik af met de vraag hoe succesvol jij denkt dat anno 2011 een dergelijke competitie in B2B kan zijn (?!).

 

sociale media competitie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.