Als nieuw social business platform wil Let’s Lunch na een vliegende start in ondermeer de USA nu ook in Nederland professionals via lunches nieuwe, relevante relaties laten ontdekken.

De mens is een sociaal dier en de meeste sociale media platforms voorzien in intensief virtueel contact met soortgenoten ver weg en dichtbij. Op congressen en beurzen komen de digitale en fysieke component steeds vaker samen via een twitter wall als ‘tweede scherm’ waarop de aanwezige deelnemers vragen en opmerkingen kunnen voorleggen aan sprekers, elkaar en het publiek elders. Vaak via een hashtag zoals #ITopEvent2012.

Maar we zijn in ons brein voorgeprogrammeerd om te kiezen voor het directe, menselijke contact als we echt belangrijke beslissingen moeten nemen. Ons oude brein weegt zonder dat we daar bewust van zijn ook het oogcontact en de body language van een nieuwe collega of leverancier bij het maken van een koopbeslissing.

Allain Silbernberg en Dick Ettema van friendship reclameburo Bite the Lemon uit Amsterdam ging op hun Mid Summer event nog een ludieke stap verder door de lancering van een nieuw sociaal platform Huggspot.com. Als ’the next big thing’ in sociale netwerken die de kracht van virtuele en real-life ontmoetingen tussen zakenpartners centraal stelt en bezegelt met een omhelzing (de ‘hug’).

Sociale netwerken & kans op business
Verreweg de meeste interactie op sociale media is ongestructureerd, relatief willekeurig en oppervlakkig. Waarmee deze sociale media netwerken lang niet altijd business opleveren zoals beschreven in mijn vorige DutchmarQ blogpost. Uitzonderingen zijn de betere blogposts waar een diepere analyse gevolgd kan worden door interactie met derden. En daarna als content gevonden, gedeeld wordt en converteert in leads via zogenaamde inbound marketing.

De benefits van een hybride (want virtueel en fysiek) sociaal platform als Let’s Lunch lijken duidelijk: er komt een slimme match tot stand, intensiever menselijk contact en een kennismaking tijdens een rustmoment in de dag die uitgaat van reciprociteit. Gaat Let’s Lunch als wederkerig social business netwerk echt het verschil maken en op termijn zelfs LinkedIn passeren?

 

Wie heeft er nog tijd voor lunch?
Wij Nederlanders staan niet echt bekend om onze uitgebreide lunchcultuur. Onze zuiderburen grappen vaak over het hollandse broodje kaas en glaasje melk. Haastig geconsumeerd tussen de ochtendvergadering en de workshop ’s middags.

Let’s Lunch gaat er vanuit dat tijd juist niet het struikelblok is. De online elevator pitch van Let’s Lunch luidt dan ook vrolijk: “Let’s Lunch Nederland maakt gebruik van de tijd die mensen toch al hebben om te gaan lunchen door het vinden van nieuwe zakenpartners.”

Hoe werkt Let’s Lunch?
Het aanmaken van je profiel kan eenvoudig door hergebruik te maken van de gegevens uit een bestaand social media profiel. Via social login kun je bijvoorbeeld de informatie van LinkedIn gebruiken om die gegevens over te nemen en waar gewenst deze aan te passen. De volgende stap is het instellen van de zakelijke interesses en deze per sector te specificeren. Uiteraard geef je ook op wanneer je beschikbaar bent voor lunch en op welke locaties dit schikt. Handmatig, wel te verstaan want een connectie naar je agenda ontbreekt nog.

Daarna vindt via een algoritme een match met de mogelijke business partner plaats. Beide professionals aan wie de match voorgesteld wordt kunnen deze accepteren of afwijzen.

Katherine Kucherenko is country manager voor Let’s Lunch Nederland en benadrukte mij onlangs dat Let’s Lunch niet bedoeld is als de professionele tegenhanger van meer romantische matching engines als e-matching of Lexa. En dat het matchen door Let’s Lunch uiteraard niet alleen aan het algoritme wordt overgelaten: “je kunt zelf andere professionals vinden gefilterd op onder andere sector, persoonlijke interesses en/of locatie. Vervolgens kun je een onbeperkt aantal professionals voor een lunch uitnodigen. Ook is het versturen van persoonlijke berichten naar iemand buiten jouw netwerk mogelijk (in tegenstelling tot LinkedIn), tenzij deze persoon heeft aangegeven niet door onbekenden met een bericht te willen worden benaderd.”

Social matching: meerdere dimensies
Effectieve social matching gaat wat mij betreft – niet gehinderd door het ontbreken van eigen wetenschappelijk onderzoek daarnaar – verder dan het opereren in dezelfde branche of het dragen van dezelfde titel als VP, business developer of senior engineer op je kaartje. En ook verder dan het hebben van een gezamenlijke professionele belangstelling voor bijvoorbeeld online marketing. Zeker in business-to-business gaat het immers om relatief zeer intensieve relaties met weinig klanten. Marketing en sales in business-to-business is mensenwerk, en zou je dus ook kunnen omschrijven als ‘people-to-people’.

Social matching zou  idealiter juist ook rekening moeten houden met de overlap in bijvoorbeeld persoonlijkheid, introvert of extrovert zijn, type opdrachtgevers voor wie men gewerkt heeft (cq wil werken!), netwerk in de academische wereld, bookmarks online gedeeld via AddThis of Delicious, sporten en hobbies zoals gedeeld op facebook, type foto’s zoals gedeeld op Pinterest, Instagram of Flickr, boeken gelezen, blogposts geschreven of becommentarieerd, referenties van collega’s en klanten enzovoort. En uiteraard op het gezamenlijk vormen van een passende vraag- en antwoord combinatie.

Expliciete uitingen dus van hoe we als mens in elkaar steken. En daarmee eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg van wie we werkelijk zijn. Zolang resultaten van hersenscans zoals fMRI of eye-tracking echter nog geen onderdeel vormen van sociale media profielen moeten we het hiermee doen. Neuromarketing combineert als relatief nieuwe discipline de psychologie van de klant met hersenwetenschappen.

So Let’s Lunch?
Elk hulpmiddel om meer gericht te netwerken juich ik toe, zeker als het nuttige met een aangename lunch kan worden gecombineerd. Of Let’s Lunch in Polderland het verschil gaat maken moet nog blijken. De fysieke lunch component van Let’s Lunch lijkt op zichzelf een te karige boterham om het verschil te maken met de kracht van bijvoorbeeld LinkedIn. Slimmere koppelingen naar je agenda (tijd) en smart phone (plaats) zijn nodig voor een spreekwoordelijke smakelijke laag boter op die basis-boterham. Maar Let’s Lunch wordt pas echt een smakelijke pistolet brie als meer, ‘rich content’ wordt ingezet bij het matchen van gelijkgestemde lunch buddies die zich nog niet bewust zijn van de waarde die zij voor elkaar hebben.

Lunch of koffie?
Wil je tijdens een kop koffie, glas jus d’orange of meer uitgebreide lunch persoonlijk kennismaken om onze wederzijdse kansen in B2B online marketing te bespreken? Laat dan hier een berichtje achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.