Vanochtend kwam ik een opvallend rode draad tegen in 4 boeken die ik recentelijk las: ‘Meatball Sundae’ ofwel ‘Gehaktballen met slagroom’ van Seth Godin, ‘Good to Great’ van Jim Collins, de ‘Superpromoter’ van Rijn Vogelaar en ‘Je bent wie je wordt’ van Ilse Nelemans en Salem Samhoud.

Na m’n laatste blogpost van 2010 daarom hierbij een naadloze overgang van ‘IN’ naar ‘OUT’ als leitmotiv voor deze top 10 van trends en verwachtingen over 2011, juist ook in B2B acquisitie relevant:

1. Being average or mediocre is out.

Middelmatigheid valt onvoldoende op en wordt niet of (te) weinig gewaardeerd.

2. Big is out.

Grote projecten, grote programma’s, grote bedrijven maken plaats voor compacte initiatieven, meerdere, behapbare projecten met een duidelijke ROI en netwerken van organisaties en belanghebbenden.

3. TV is out.

TV verdwijnt niet maar maakt wel steeds meer plaats voor andere vormen van tijdsbesteding: online en via sociale netwerken.

4. Waste is out.

Het duurzaamheidsbesef groeit en ‘going green’ wordt steeds meer sexy en business-relevant. Ook Lean, Six Sigma en operational excellence lijken aan een renaissance bezig.

5. Outbound marketing

maakt steeds meer plaats voor inbound marketing danwel marketing waarbij de klant wordt opgezocht op de door hem of haar verkozen tijd, plaats en kanalen.

6. Big egos are out.

De tijd van de verheerlijking van de CEO als alleskunner heeft plaatsgemaakt voor een nieuw realisme en meer transparantie aan de top. In het later dit jaar te verschijnen boek ‘Iedereen CEO’ van Menno Lanting daarom naar verwachting ook de ontwikkeling naar meer zelfsturing, ondernemerschap en leiderschap bij medewerkers. Werkers beseffen niet alleen dat baanzekerheid schijnzekerheid is maar dat bovenal dat zij zelf het heft in eigen handen moeten nemen en CEO moeten zijn over hun eigen geluk, werk en succes.

7. Artificiality is out.

Ja, er is ook een hang naar meer pure produkten vrij van kunst- en zoetstoffen. Maar kunstmatigheid verwijst hier vooral naar de behoefte van klanten, belanghebbenden en medewerkers naar echtheid, authenticiteit.

8. Funnel is out.

Het traditionele denken in termen van een sales funnel met een bepaalde, historisch bepaalde conversie ratio onder aan de streep wordt aangevuld met het denken in termen van reputatie, vriendschappen en actieve referenten online en offline. De funnel krijgt hiermee in acquisitie een andere betekenis en invulling zoals hier ook visueel wordt geïllustreerd.

9.  Email is out.

De generatie Y en daarna begint er vaak al niet meer aan en communiceert bij voorkeur via chat, MSN, sms of door te pingen. Email verdwijnt nog niet maar krijgt wel steeds meer concurrenten van realtime, lichtvoetiger alternatieven.

10. ….

#10 is bewust open gelaten. Eén richtingsverkeer is namelijk ook behoorlijk ‘out’. Daarom hierbij een oproep nummer 10 hierbij aan te vullen met jouw voorspelling, gevoel en verwachting van wat anno 2011 echt niet meer kan.

Benieuwd naar je berichtje hieronder als reactie op deze blogpost.

outbound

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *