Een duidelijke koers voor de lange termijn, gebaseerd op de visie en doelstellingen van je bedrijf. Klaar zijn voor de toekomst, omdat je een duidelijke en unieke waarde levert aan je klanten. Welk B2B-bedrijf droomt hier niet van?

Gelukkig hoeft het niet bij dromen te blijven. Met een strategisch marketingplan stoom jij jouw marketingafdeling klaar om een duurzame positie in de markt te veroveren. Zo onderscheid je je blijvend van je concurrenten.

Maar hoe ziet strategische marketing er in B2B precies uit? En hoe ga je hier concreet mee aan de slag? Ofwel, wat zijn de do’s and dont’s?

Wat is strategische marketing in B2B?

In het boek Marketingstrategie beschrijven Ruud Frambach en Edwin Nijssen marketingstrategie als het leveren van unieke klantwaarde. Het maken van keuzes staat hierbij centraal. Welke positie wil jij precies innemen op de markt? Welke waarde lever jij aan klanten? En hoe onderscheid je je van concurrenten?

Een goede marketingstrategie bevat een duidelijk antwoord op deze vragen. Simpel gezegd is het een plan voor actie bedoeld om je doelen te behalen.

Tips voor het formuleren van je B2B-marketingstrategie

Hoe bepaal je nu een goede marketingstrategie voor je bedrijf? Onderstaande tips helpen je bij het formuleren van een realistische strategie voor de lange termijn.

  • Breek de grote vragen op in deelvragen. Bijvoorbeeld: ‘Wie is mijn ideale klant?’, ‘Wat zijn mijn bedrijfswaarden?’ en ‘Wat beloof ik mijn klanten?’. Zo formuleer je stap voor stap jouw strategie.
  • Durf te kiezen en onderscheidend te zijn. Alleen zo behaal je het felbegeerde concurrentievoordeel. Houd de algemene marketingregel in gedachten: als je iedereen wilt aanspreken, spreek je uiteindelijk niemand aan.
  • Formuleer je strategie bottom-up in plaats van top-down. Staan je medewerkers wel achter je nieuw geformuleerde visie? Zo nee, dan is de kans klein dat deze goed beleefd en uitgevoerd wordt.
  • Besef dat strategiebepaling een sociaal proces is. Verlaat dus je ivoren torentje of zolderkamer en vraag input van belanghebbenden. Wat willen je klanten en stakeholders nou eigenlijk écht en sluit jouw aanpak hier wel bij aan?

Het B2B-marketingplan: strategische marketing in actie

Heb je je strategie min of meer weten te formuleren? Gefeliciteerd! Maar wat nu? Hoe zet je je marketingstrategie helder en actiegericht op papier? Het marketingplan biedt hier uitkomst.

Een marketingplan verwoordt jouw marketingstrategie helder en zet deze om in concrete actiepunten. Deze voer je vervolgens uit en stuur je bij waar nodig.

Met de volgende 7 stappen van een strategisch marketingplan maak jij een duidelijk overzicht van jouw marketingstrategie.

  1. Doel: wat wil jij bereiken met je marketingplan? Wil je bijvoorbeeld groeien, een nieuwe markt aanboren, je sterke positie behouden, meer onderscheidend zijn?
  2. Markt: welke trends, veranderingen, kansen en problemen signaleer jij in jouw markt? En wie is je doelgroep precies? Zijn er verschillende segmenten te onderscheiden?
  3. Organisatie: wat zijn de sterke kanten van jouw bedrijf en waar zitten de groeimogelijkheden?
  4. Confrontatie: sluit jouw organisatie aan op de markt? Waarom wel of niet? Welke verbeterpunten zijn hier nodig?
  5. Marketingstrategie: hoe benut je zo goed mogelijk de sterke kanten van jouw bedrijf? En hoe pak je je aandachtspunten aan?
  6. Marketingmix: welke marketingtechnieken zet jij de komende jaren in om jouw doelen te behalen? Hoe ziet de customer journey eruit? En hoe optimaliseer je jouw marketing- en sales funnel?
  7. Marketingjaarplan: wat zijn je concrete actiepunten? Op welke momenten ga je deze evalueren en bijsturen?

Do’s and dont’s voor het opstellen van een strategisch marketingplan

We hebben nog een aantal belangrijke tips voor het opstellen van jouw B2B-marketingplan:

  • Formuleer meetbare doelstellingen. Ofwel financiële, organisatorische en commerciële KPI’s die echt het verschil maken in de B2B-markt.
  • Maak een contentkalender en promotieplan. Welke content ga jij op welk moment op welk kanaal posten? Wanneer zet je advertenties in? En hoe ga je deze content promoten?
  • Communiceer met andere afdelingen. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld zicht op de doelgroep, maar de salesafdeling weet beter wat nou een goede quality lead is. Stem dan ook op elkaar af. Strategische marketing doe je samen!

En probeer deze dingen juist niet te doen:

  • Een rigide plan opstellen dat je niet meer kunt aanpassen. Strategische marketing is een kwestie van een lange adem in een constant veranderende wereld.
  • Alleen achteraf evalueren. Zo signaleer je misschien wel waar het mis ging, maar te laat! Evalueer tussentijds zodat je op tijd inspringt op veranderingen, kansen en problemen.
  • Niet om hulp durven te vragen. Schakel op tijd hulp in bij het formuleren van je marketingstrategie en marketingplan. Onderschat de waarde van een sparringpartner niet.

Is de strategische marketing in jouw B2B-bedrijf al future proof?

Heb je zin gekregen om praktisch en resultaatgericht aan de slag te gaan met je strategische marketing? Vraag een strategiesessie aan met ons of neem vrijblijvend contact op voor vragen.

strategische marketing in B2B

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *