Van tijd tot tijd bekijk ik uit nieuwsgierigheid mijn eigen Klout score (illustratie) of PeerIndex ranking. Deze scores geven aan welke rol je online vervult als professional en hoeveel mensen je ‘engaged’ door deze expertise en content ook te delen. Ben je vooral een feeder zonder veel interactie met anderen? Of juist een networker, specialist of thought leader? Ken je Klout!

Van content tot cash
In mijn vorige blogpost zette ik uiteen hoe content in Business to Business de brug vormt tussen bedrijf (company) en klanten (customer). Content afkomstig van professionals (colleagues). Content die uiteindelijk via inbound marketing leidt tot (online) leads, en vervolgens sales, contracten en cash. Ik zou bijna van het 6C model kunnen spreken.

B2B Klout Score
Bedrijven zijn per definitie de optelsom van de mensen die er werken, hun expertise en  de waardevolle relaties die zij met anderen aanknopen. Waaronder klanten en leveranciers. Zou het niet fantastisch zijn om juist ook voor B2B bedrijven een Klout score te kunnen inzien online? Klout in the cloud dus eigenlijk. Dat inzicht zou een hoop werk schelen met het aanleggen van shortlists van mogelijke vendors of partners. Op zoek naar de beste bedrijven en experts op het vakgebied van IT managed services, ondernemingsrecht, architecten in woningbouw of online marketing? B2B Klout biedt het antwoord. Of bestaat dit in jullie optiek al? (NPS | Net Promoter Score telt niet mee).

 

2 antwoorden
  1. Jochem Koole
    Jochem Koole zegt:

    Interessante vraag, Paul. Is het echter niet zo, dat er geen verschil is tussen B2B en B2C? Mensen doen immers in beide gevallen zaken met mensen. De Klout (of andersoortige) scores van alle individuele medewerkers bij elkaar opgeteld, vormt een indicatie van de online activiteit van het bedrijf.

    In dat opzicht is de Klout (…) score van individuele medewerkers in B2B wellicht nog wel veel belangrijker. In B2B kent de medewerker de klant immers vaak bij naam en andersom. Bij Deloitte proberen we daarom ook alle medewerkers kennis te laten maken met de mogelijkheden van social media als business tool.

    Benieuwd hoe jij hier verder tegenaan kijkt.

    Beantwoorden
    • Paul Hassels Mönning
      Paul Hassels Mönning zegt:

      Spijker op z’n kop Jochem! In B2B vormen inderdaad de mensen nog veel nadrukkelijker de brug tussen bedrijf enerzijds en klanten, prospects, partners, leveranciers en andere belanghebbenden anderzijds. De Klout score geeft daarom een indicatie van de mate van openheid, toegankelijkheid en ‘engagement’ die een B2B speler heeft weten te bereiken.

      Het wachten is nu nog op een vorm van app of website die eea inzichtelijk maakt. Met als uitkomst nog betere antwoorden op de vraag met wie zaken te doen?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *