De huidige, enorme content explosie beperkt zich niet alleen tot blogposts en andere online teksten. Juist ook visuele content marketing is sterk in opkomst. Denk alleen aan de rappe revolutie in visuele content door platforms als Pinterest en Instagram. Gave graphics en vette visuals sieren menig corporate profiel of blogpost. Bijvoorbeeld in de vorm van infographics, whitepapers video’s.

Google houdt graag een vinger aan de visuele content-pols. En bestraft die partijen die – onder een dun laagje visueel vernis – het web ontsieren met infographics die gekopieerd zijn van andere bronnen of gebaseerd zijn op verouderde of onjuiste informatie. Omdat ook Google’s hyper-intelligente crawlers niet in de inhoud van deze infographics zelf kunnen duiken om hun validiteit te beoordelen is het waarschijnlijk dat de zoekgigant dit type content minder ‘gewicht’ geeft in de nabije toekomst.

Betekent nu dat je als B2B bedrijf of professional je voor onderscheidende marketing in B2B weer ouderwets tot tekst en rapport moet beperken? Absoluut niet. Volgens mij is het des te meer zaak om jullie verhaal ook in beeld en geluid te vertalen en zo te laten ‘reizen’.

Visual storytelling is misschien al zou als de mensheid. Voor de uitvinding van het schrift was homo sapiens voor de overdracht van kennis, tradities en inzichten immers afhankelijk van gesproken en uitgebeelde verhalen? Visual storytelling lijkt vooral voorbehouden aan de grotere A-merken zoals Nike, Apple en Red Bull. Juist omdat nog visuele verhalen nog zo schaars zijn in business-to-business marketing ligt hier volgens mij nog een wereld aan kansen.

Denk bijvoorbeeld aan IBM’s Wattson, Intel’s spannende film The Chase of Corning’s inspirerende video ‘a day made of glass’ (hierboven). Daar likt toch elke B2B marketeer zijn vingers bij af?

Hoe kan de juiste, visuele content in jullie B2B online kanaal ervoor zorgen dat prospects en klanten een volgende stap laat nemen in hun koopproces? Download deze (gratis, maar waardevolle!) DutchmarQ whitepaper: ‘Is online onnodig in B2B Sales?‘.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *